Stále více Čechů je terčem podvodníků. Jak se bránit?

Podvodů v platebním styku přibývá. Zatímco v roce 2021 ČNB nezaznamenala žádnou stížnost, v uplynulých šesti měsících se na ni obrátily stovky lidí, které se podvodníci snažili okrást o peníze prostřednictvím nevyžádaných telefonátů, e-mailů nebo dalšími způsoby.

Podvodníci používají sofistikované metody i promyšlené manipulativní techniky, reagují na aktuální dění a zneužívají obavy klientů ze ztráty peněz. Proto se obětí podvodu stávají i počítačově gramotní a vzdělaní lidé. Podvodníci se představují i jménem členů bankovní rady nebo zaměstnanců ČNB. Česká národní banka přitom tímto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje.

Jak rozpoznat podvodná volání?
NESPĚCHAT – na základě nevyžádané komunikace nedělat unáhlená rozhodnutí
OVĚŘOVAT – vždy zvážit možnost podvodu 
CHRÁNIT – svá data a citlivé údaje

„Volající se nejdřív pokouší vzbudit vaši DŮVĚRU, pak zaútočí na vaši základní EMOCI – nejčastěji strach – a vzbudí dojem naléhavosti. Následně se vás pokusí ZMANIPULOVAT k tomu, abyste je poslechli. Pokud útočníky poslechnete, zneužijí vaše údaje a může dojít ke ztrátě peněz! Nedejte podvodníkům šanci – žádné informace nesdělujte a zavěste," zaznívá ve videu.