Vliv světových cen energií na spotřebitelské ceny
Přistoupení České republiky k Evropské unii v květnu 2004 mělo výrazný vliv na objem a především na strukturu převodů vůči institucím Evropské unie. V období před rokem 2004 byly čerpané prostředky předvstupní pomoci zahrnovány do položky běžných vládních převodů a dosahovaly částky 1 až 3 mld. Kč ročně. Jedinou výjimkou byl rok 2003, kdy celková částka pomoci z EU dosáhla 10,5 mld. Kč, z toho 4 mld. Kč obdržela Česká republika z Fondu solidarity na odstraňování následků povodní.
Tab. 1
Vstup ČR do EU významně změnil objem a strukturu finančních transakcí s EU
(v mil. Kč)
|
2004 |
1 - 6/2005 |
---|---|---|
Předvstupní pomoc |
4 877,9 |
415,2 |
PHARE |
2 576,7 |
135,5 |
ISPA |
1 086,8 |
0,0 |
SAPARD |
1 214,4 |
279,7 |
Zemědělství |
2 813,7 |
8 603,8 |
tržní opatření |
147,3 |
630,7 |
přímé platby |
0,0 |
6 254,7 |
rozvoj venkova |
2 666,4 |
1 718,3 |
Strukturální operace |
6 082,9 |
3 576,6 |
Strukturální fondy |
5 118,5 |
3 222,9 |
Fond soudržnosti |
964,3 |
353,7 |
Vnitřní politiky |
387,4 |
39,5 |
přechodná opatření |
0,0 |
0,0 |
komunitární programy |
387,4 |
39,5 |
Kompenzace |
10 466,5 |
4 494,2 |
Celkové příjmy z rozpočtu EU |
24 628,4 |
17 129,4 |
Celkové odvody do rozpočtu EU |
17 963,2 |
15 189,6 |
Čistá pozice vůči rozpočtu EU |
6 665,2 |
1 939,8 |
Odvody vůči institucím EU |
19 027,9 |
15 189,6 |
platby Evropské investiční bance |
879,8 |
0,0 |
platba Evropské centrální bance |
184,9 |
0,0 |
Čistá pozice vůči institucím EU |
5 600,5 |
1 939,8 |
Zdroj: MF, propočet ČNB |
|
|
Po vstupu do EU jsou jednotlivé transakce zahrnovány buď do běžných převodů na běžném účtu nebo do kapitálových převodů na kapitálovém účtu. V rámci běžných vládních převodů v roce 2004 skončily převody s Evropskou unií aktivním saldem ve výši 1,5 mld. Kč. Transakce v rámci kapitálových převodů vlády (Fond soudržnosti Evropské unie a převody části zálohových plateb v rámci strukturálních operací) skončily aktivním saldem na kapitálovém účtu v rozsahu 5,2 mld. Kč. Celkové saldo vůči rozpočtu EU v roce 2004 dosáhlo +6,7 mld. Kč, v prvním pololetí letošního roku pak +1,9 mld. Kč.
Nejvyšší příjmy z předvstupní pomoci byly získány prostřednictvím programu PHARE, jehož hlavní prioritou je budování institucí a financování investic. Po vstupu ČR do EU se významnou položkou převodů stala zemědělská politika, a to zejména v podobě přímých plateb zemědělcům a programu Horizontální plán rozvoje venkov. Dalším významným zdrojem financování z EU se staly platby ze strukturálních fondů realizované především na základě Národního rozvojového plánu na léta 2004-2006. Příjmová položka Kompenzace je výsledkem jednání kodaňského summitu a jejím smyslem je nezhoršení čisté pozice ČR po vstupu do Evropské unie. Kompenzace jsou přímým zdrojem státního rozpočtu a nejsou vázány na realizaci konkrétních projektů. V Tab. 1 (Box 3) jsou zachyceny obraty podle jednotlivých druhů transakcí realizovaných v roce 2004 a v prvním pololetí roku 2005.
Po vstupu do EU bylo nezbytné realizovat i další transakce vlády a ČNB. Vládní splátka kapitálu a rezerv EIB a splátka ČNB na základním kapitálu ECB v roce 2004 snížily přebytek na finančním účtu platební bilance o 1,1 mld. Kč.