Vishing: Opětovné upozornění na telefonáty zneužívající jméno ČNB

Česká národní banka zaznamenala další podvodné praktiky pod svým jménem. Podvodníci se snaží jménem pracovníka ČNB vylákat přihlašovací údaje klienta do jeho elektronického bankovnictví a údaje o platební kartě (číslo karty, jméno majitele, dobu platnosti, CVV kód atp.). K tomu využívají tzv. spoofing telefonního čísla, což znamená, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i infolinku banky atp..

Takové podvržení telefonního čísla se odehrává prostřednictvím manipulace s parametrem CLI (Calling Line Identification), prostřednictvím kterého se síťovou signalizací přenáší informace o telefonním čísle, ze kterého je hovor realizován, aby mohlo být toto číslo zobrazeno ve volaném zařízení. Více na https://www.ctu.cz/varovani-pred-podvodnymi-telefonaty.

Jak kontaktování ze strany podvodníka vypadá?

Tvrzení podvodníků působí velmi věrohodně. Často vás osloví jménem a disponují například informací o vašem posledním výběru z bankomatu. ČNB se dokonce setkala i s případy, kdy telefonující jménem ČNB upozorňoval na zavirování mobilního bankovnictví a doporučoval stažení aplikace na sledování účtu, která zabrání dalšímu neoprávněnému nakládání s bankovním účtem.

Důrazně a opakovaně upozorňujeme, že ČNB takovýmto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje a v žádném případě od nikoho nevyžaduje instalaci neověřeného softwaru, sdělení údajů o platební kartě či údajů pro přihlášení k účtu v bance.

ČNB důrazně doporučuje občanům, aby nikomu neposkytovali své osobní či další citlivé údaje, a vyzývá veřejnost, aby na obdobné podvodné telefonáty nereagovala a rozhodně neposkytovala citlivé informace či finanční prostředky.

Setkáte-li se tedy s podvodným jednáním, neváhejte kontaktovat Policii ČR, ale také svojí banku. Včasné kroky doporučené Policií ČR v tomto odkazu ještě mohou zvrátit ztrátu peněz.


Doporučujeme: