Zápisky z návštěvy letecké základny

Aleš Michl (Mladá fronta DNES 15. 8. 2022 strana 8, rubrika Názory)

Jestřábi a holubice

O víkendu jsem navštívil leteckou základnu v Čáslavi. Znovu po dvou letech. Výborné vztahy napříč složkami státu jsou klíč k dobré práci pro republiku. Zatímco na zasedání bankovní rady mám oblek o hmotnosti tak jedno kilo, tamní borci mají na sobě kil šestnáct. S tím zasednou do letadla. Není to vahou látky, ale taktickými prostředky pro přežití, které výbava obsahuje. Ani ty moje podkladové materiály a lejstra, co s sebou nosím na zasedání, nejsou tak těžké.

Když si to vše pilot oblékne a doběhne k letounu nebo v tom jde po letu, je teď v létě doslova zplaven. Piloti gripenů drží pohotovost 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Od vyhlášení signálu ke vzletu musí stroje odstartovat nejpozději do 15 minut. Běžně to zvládnou o třetinu rychleji. Například v červenci se vydali zkontrolovat „němý“ dopravní letoun, který k nám mířil z Německa. Piloti nehlídají jen české nebe. Od roku 2009 se pravidelně podílejí na ochraně vzdušného prostoru Pobaltí. V letech 2014, 2015 a 2016 podobně střežili Island. Od letošního dubna jsou s pěti gripeny znovu v Pobaltí, kde budou až do konce září. České stíhačky zde často startují k nekomunikujícím ruským vojenským strojům nad Baltem.

Pro připomenutí – po pádu komunistického režimu se v rámci modernizace a změny struktury armády stala čáslavská základna jednou z nejdůležitějších v zemi. Po vstupu Česka do NATO v roce 1999 byla zařazena do systému protivzdušné obrany aliance. A od roku 2005 je sídlem letky moderních nadzvukových stíhaček Jas-39 Gripen, které má Česko pronajaté od Švédska.

Na vojenském letišti mi dělali průvodce Jaroslav Míka, velitel základny. A Petr Mikulenka, velitel vzdušných sil. Mikulenka patří k nejzkušenějším armádním pilotům. Byl jedním z prvních dvou českých letců, kteří v roce 2004 absolvovali ve Švédsku přeškolení na gripeny jako náhradu za dosluhující sovětské migy – a stali se instruktory. Historicky první sólové lety na jednomístném gripenu uskutečnili ve středu 6. října 2004 ze švédské základny Satenäs právě Mikulenka s jedním z kolegů. A Mikulenka byl také mezi prvními, kteří se stroji přeletěli ze Švédska a poprvé přistáli na domovské základně v Čáslavi – to bylo 18. dubna 2005.

Až další čtvrtek půjdu na zasedání bankovní rady, na sobě budu mít ten lehký oblek a v ruce lejstra, budu na ně myslet. Dělají pro republiku skvělou práci. Letům zdar, piloti.