Long-Term Impacts of the COVID-19 Pandemic on Working from Home and Online Shopping: Evidence from a Czech Panel Survey

Jan Brůha, Hana Brůhová Foltýnová

Vypuknutí pandemie COVID-19 a následné zavedení protipandemických opatření vedlo k podstatnému poklesu mobility, včetně cestování do práce a nakupování, a nárůstu virtuálních aktivit, zejména práce z domova a online nakupování. Tento článek řeší otázku, zda a do jaké míry je tato změna trvalá. Využíváme panelová data o dospělé městské populaci ČR posbíraná v pěti vlnách během pandemie COVID-19 a krátce po ní. Data dokládají výrazný přesun k online aktivitám během pandemie. Tento přesun se zdá být částečně trvalý: lze očekávat, že bude trvat i po zrušení protipandemických opatření. Hlavními determinantami práce z domova jsou typ zaměstnání, odvětví a vzdělání. Hlavními determinantami online nakupování jsou věk a vzdělání. Dospěli jsme k závěru, že pandemie a související opatření urychlily šíření online aktivit mezi českou populací, zejména mezi mladšími a vzdělanějšími jedinci.

JEL kódy: O33, Q54, R41

Klíčová slova: pandemie koronaviru, online nakupování, dopravní chování, práce z domova 

Vydáno: říjen 2023

Ke stažení: CNB WP 09/2023 (pdf, 2,2 MB)