Jak napsat a podat stížnost finanční instituci?

7 rad při psaní stížnosti finanční instituci:

1. Zjistěte, jakým způsobem můžete podat stížnost.

Podívejte se do reklamačního řádu či jiných pravidel pro vyřizování stížností příslušné finanční instituce.

Obvyklým způsobem podání stížnosti je:

  • písemně poštou
  • na pobočce finanční instituce
  • e-mailem
  • telefonicky
  • přes internetové stránky příslušné finanční instituce (např. přes internetové bankovnictví u bank atp.)

Doporučujeme podání stížnosti písemně poštou či e-mailem (disponujete důkazem o jejím podání či odeslání).

Reklamační řád či jiná pravidla pro vyřizování stížností naleznete standardně na internetových stránkách každé finanční instituce. Postup pro vyřizování stížností by měl být rovněž upraven ve Vaší smlouvě s finanční institucí nebo smluvních podmínkách. 

2. Informujte se, v jaké lhůtě můžete očekávat odpověď na Vaši stížnost.

Tuto informaci hledejte v reklamačním řádu, lhůta bývá zpravidla 15–30 dnů.

3. Popište problém.

V textu stížnosti uveďte, čeho se problém týká, a identifikační údaje o Vaší osobě a příslušné smlouvě, kterou máte s finanční institucí uzavřenu, nebo jinak identifikujte službu, ke které se stížnost vztahuje.

Poté zkuste popsat, s čím konkrétně jste nespokojeni. Ideální je popis, kdy, kde a jak se co stalo (např. jaké povinnosti ve vztahu k Vám instituce porušila nebo v čem spatřujete porušení smlouvy nebo jejího ujednání). Nezapomeňte uvést, co konkrétně od finanční instituce žádáte. 

4. Buďte konkrétní.

Zůstaňte co nejvíce konkrétní a formální. Vyvarujte se vulgarit.

5. Přiložte relevantní přílohy.

Ke stížnosti přiložte smlouvy, záznamy z komunikace s finanční institucí, případně další podklady pro prokázání Vašeho tvrzení. Může to výrazně usnadnit řešení Vaší záležitosti. Originály si ponechejte vždy u sebe. 

6. Uveďte datum a kontaktní údaje.

Pokud posíláte stížnost poštou, nezapomeňte uvést datum a Vaši adresu, případně telefonní číslo a e-mailovou adresu.

7. Archivujte.

Výslednou stížnost si uložte pro případné budoucí použití. Pokud podáváte stížnost osobně na pobočce finanční instituce, požádejte o vyhotovení písemné kopie stížnosti. V případě telefonického podávání stížnosti můžete pro potřebu budoucího dokazování pořídit zvukový záznam.