Informace poskytnuté Českou národní bankou podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

ČNB poskytla dne 4. 11. 2024 následující informace:

V obecné rovině lze k P2P platformám uvést, že některé P2P podléhají režimu nařízení o crowdfundingu (Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1503 ze dne 7. října 2020 o evropských poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky a o změně nařízení (EU) 2017/1129 a směrnice (EU) 2019/1937). Toto nařízení nepokrývá všechny myslitelné modely P2P. V takovém případě se k provozování činnosti vyžaduje povolení ČNB. Podrobněji se k řadě případů zprostředkování úvěrů či investic ČNB vyjádřila ve stanovisku Povaha participačních smluv z hlediska regulace finančního trhu, kde se odkazuje na další výkladové materiály ČNB, mj. stanovisko Pokoutné fondy kolektivního investování (§ 98 ZISIF).

Konečně platí i to, že seznam regulovaných subjektů finančního trhu uveřejňuje ČNB na svých webových stránkách zde.

ČNB provádí průběžný dohled nad činností všech dohlížených subjektů. K šetření konkrétních společností se vzhledem k mlčenlivosti stanovené v § 50 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ČNB nemůže vyjadřovat, pokud zákon nestanoví jinak (příkladem takového průlomu do povinnosti mlčenlivosti je povinnost ČNB zveřejňovat svá rozhodnutí, kterými byla uložena pokuta nebo opatření k nápravě).

ČNB dále odkazuje na své stanovisko Povaha participačních smluv z hlediska regulace finančního trhu. Pro případ potřeby podrobnějších informací k této problematice, které ve stanovisku nejsou obsaženy, odkazuje ČNB na institut kvalifikovaných dotazů (viz výše).

K ochraně spotřebitele: Kromě pravidel vyplývajících z případně použitelných sektorových předpisů (tj. předpisů, které upravují podnikání v konkrétní oblasti finančního trhu), které se také mohou zabývat minimálně částečně ochranou spotřebitele, v této souvislosti platí obecná právní úprava obsažená v zákoně č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOS“). V úvahu přichází zejména § 4 až § 5b ZOS (především zákaz užívání nekalých obchodních praktik dle § 4 odst. 4 ZOS) a dále § 7 odst. 1 ZOS.

ČNB poskytla dne 5. 11. 2024 následující informace:

ČNB nebyla za poslední 3 roky přítomna žádné valné hromadě dohlížené banky.

ČNB obdržela jeden podnět ohledně porušování sistace hlasovacích práv na valné hromadě dohlížené banky ve smyslu § 20 odst. 13 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoB“), a to v období posledních 6 měsíců. Jednalo se o podnět ze dne 11. 9. 2024.

ČNB neprovedla v posledních 3 letech žádnou kontrolu ani šetření týkající se porušování sistace hlasovacích práv na valné hromadě dohlížené banky ve smyslu § 20 odst. 13 ZoB.

ČNB nepřijala v posledních 3 letech žádné opatření či rozhodnutí ohledně porušování sistace hlasovacích práv na valné hromadě dohlížené banky ve smyslu § 20 odst. 13 ZoB.

ČNB poskytla dne 5. 11. 2024 následující informace:

Obchodník s úvěry definovaný v § 2 písm. b) zákona č. 84/2024 Sb., o trhu s nevýkonnými úvěry (dále jen „ZTNÚ“) nemá dle ZTNÚ povinnost disponovat povolením ČNB. ZTNÚ ukládá obchodníkovi s úvěry pouze dílčí povinnosti (část třetí ZTNÚ) a dále určuje pravidla jednání (část čtvrtá ZTNÚ). Povolení k činnosti udělené ČNB ZTNÚ vyžaduje pro činnost spočívající ve správě nevýkonného úvěru (Ust. § 5 ZTNÚ: „Správce nevýkonného úvěru je právnická osoba, která je oprávněna spravovat nevýkonný úvěr na základě povolení k činnosti správce nevýkonného úvěru, které jí udělila Česká národní banka.“), kterou ZTNÚ vymezuje v § 2 písm. k).

ČNB poskytla dne 13. 11. 2024 následující informace k očekávanému vyřizování žádostí o oprávnění v souladu s MiCA: Největší nápad žádostí podle MiCA ČNB očekává v oblastech vydávání tokenů vázaných na aktiva (asset-referenced tokens - ART), elektronických peněžních tokenů (e-money tokens – EMT) a poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy (CASPs). Žádosti nebankovních vydavatelů ART a EMT budou vyřizovány v sekci dohledu nad finančním trhem II, a to odborem dohledu platebních služeb a směnárníků, jenž má 4 zaměstnance, kteří aktuálně vyřizují žádosti o povolení z oblasti platebního styku a kteří budou vyřizovat i žádosti o povolení v oblasti nebankovních vydavatelů ART a EMT.

Vyřizování žádostí o povolení k činnosti CASP bude primárně spadat do působnosti sekce dohledu nad finančním trhem II, odboru cenných papírů a dohledu obchodníků s cennými papíry, který má v současnosti 5 zaměstnanců, již se výlučně věnují povolovací agendě; další zaměstnanci odboru na agendě povolovacích řízení rovněž participují a na zpracování žádostí podle MiCA mohou být vyčleněni dle aktuální potřeby.

V případě, že žádost či oznámení podle MiCA budou podány subjektem, nad nímž ČNB vykonává dohled prostřednictvím sekce dohledu nad finančním trhem (zejména úvěrové instituce, subjekty tržní infrastruktury), bude takovou žádost či oznámení zpracovávat odbor správních řízení (až 4 zaměstnanci) nebo (též) odbor dohledu odborné péče sekce dohledu nad finančním trhem (až 3 zaměstnanci). Je třeba zdůraznit, že agenda povolovacích řízení podle MiCA nebude výlučnou agendou uváděných zaměstnanců.

K evidovaným  formulářům k vyjádření zájmu o získání povolení dle nařízení MiCA byly poskytnuty následující informace: ČNB dne 20. 11. 2023 uveřejnila výzvu fyzickým a právnickým osobám, které poskytují nebo plánují poskytovat služby v oblasti kryptoaktiv. K výzvě ČNB obdržela vyjádření celkem 20 osob (17 právnických a 3 fyzické), které projevily zájem o získání povolení CASP. Další 2 osoby projevily zájem vydávat ART a 2 osoby zájem vydávat EMT.

ČNB nemá uzavřenu smlouvu o poskytování právních, ekonomických či jiných konzultačních služeb s externí společností, která pro ČNB bude poskytovat poradenství nebo jiné služby v souvislosti s regulací MiCA. ČNB zajišťuje odbornou činnost svými vlastními zaměstnanci.

Ke konkrétním kritériím, která  budou aplikována při hodnocení žádostí o oprávnění v souladu s MiCA byly poskytnuty následující informace: ČNB bude aplikovat kritéria vymezená právními předpisy, tj. přímo účinným nařízením MiCA a navazujícími regulačními technickými normami (RTS) a prováděcími technickými normami (ITS). Dále bude vycházet z obecných pokynů Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA) a Evropského úřadu pro bankovnictví (EBA) vydanými v souladu s nařízením MiCA, jakož i z dalších metodických dokumentů těchto orgánů (např. Q&A ESAs).

Pokud se jedná o metodické materiály, odkazuje ČNB na odpovědi ESMA týkající se výkladových otázek souvisejících s nařízením MiCA, které můžete nalézt zde a dále pak na obecné pokyny ESMA zde a EBA zde (vezměte prosím na vědomí, že některé materiály nejsou finalizovány).

Žádosti bude ČNB vyřizovat dle data jejich přijetí. Obecně platí, že prvkem, který významně ovlivňuje  rychlost vyřízení žádosti, je kvalita žádosti a podkladů s žádostí předložených.

ČNB připravuje metodiku týkající se žádosti o CASP, na svých webových stránkách bude průběžně uveřejňovat relevantní předpisy a stanoviska. V říjnu 2024 ČNB již organizovala seminář pro veřejnost v oblasti MiCA.

K dotazu, zda má ČNB k dispozici analýzu dopadů nového zákona (o digitálních financích) na počet poskytovatelů služeb a na trh s virtuálními aktivy v ČR bylo sděleno, že tato analýza zpracována nebyla

ČNB poskytla dne 15. 11. 2024 následující informace:

ČNB svá pravomocná rozhodnutí týkající se řízení o udělení předchozího souhlasu podle § 391 odst. 1 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů zveřejňuje na svých internetových stránkách zde. V uvedeném formuláři je třeba v kolonce „Druh řízení“ vybrat možnost „Vytěsnění“.

Pro úplnost dále sdělujeme, že od 1. 1. 2022 k dnešnímu dni nebylo rozhodnutí dle § 391 odst. 1 zákona o obchodních korporacích vydáno.