Klamavé praktiky při zprostředkovávání úvěrů

Česká národní banka upozorňuje občany na možné klamavé praktiky některých společností nabízejících zprostředkování bankovních úvěrů proti zaplacení poplatku. Jejich poradci a zprostředkovatelé klientům předkládají veřejně dostupné formuláře a tiskopisy bank a vyvolávají tím dojem, že s bankami úzce spolupracují. Ve skutečnosti ale s bankami nemají žádný smluvní vztah. Česká národní banka proto doporučuje občanům zvýšenou obezřetnost

Poradci a zprostředkovatelé po spotřebitelích při zprostředkovávání úvěrů navíc v řadě případů požadují i uzavření penzijního připojištění nebo životního pojištění, údajně aby zvýšili důvěryhodnost žadatele u bank.

Spotřebitel se následně může dostat do situace, že úvěr nezíská, zaváže se ale k pravidelným měsíčním platbám za jiný produkt, jehož předčasné vypovězení zpravidla vede k významným finančním ztrátám.

Česká národní banka proto doporučuje ověřit si u banky, jejíž produkt je nabízen v rámci zprostředkování, zda má s poradcem nebo zprostředkovatelem uzavřenu smlouvu. Klient by také neměl přistupovat na hrazení poplatků za zprostředkování předem přímo poradci před ověřením jeho vztahu k bance nebo podepisovat takové smlouvy, kterým nerozumí a u kterých neví, jaká rizika z nich plynou.

Společnosti, které s klamavou nabídkou zprostředkování úvěrů spotřebitele oslovují, podnikají na základě živnostenského povolení a nepodléhají dohledu České národní banky. Dohled nad ochranou spotřebitele vykonává Česká obchodní inspekce.

Marek Petruš, mluvčí ČNB