Aleš Michl (Mladá fronta DNES 13. 12. 2021 strana 10, rubrika Názory)
Jestřábi a holubice
Slíbil jsem, že během školního roku povedu 24 besed se studenty. Jsem v polovině. Začal jsem v září dvěma školami v Mikulově. Se studenty 9. B ze ZŠ Hraničářů jsme řešili spoření na piano, nebo jak ošidné je věřit na „zaručené“ investice. Druhá byla kvarta z Gymnázia Mikulov. Pak Liberec, Podještědské gymnázium. Témata byla od HDP přes inflaci až k bitcoinu. A byl i rozhovor pro školní telku. Řekl jsem – zrušte předplatné Netflixu a místo toho pravidelně spořte.
Čtvrtá zastávka byla Obchodní akademie Kolín. Krásně opravená škola, super studenti. Jediné minus bylo, že pan ředitel je sparťan a já slávista – sedl jsem si proto co nejdál od jeho nástěnky. Pátá zastávka byla ZŠ Havlíčkova v Litoměřicích. Paní ředitelka mi udělala kafe, děti mi vysvětlily princip přírodovědné učebny s umyvadly. A já jim nutnost úspor, až zase za pět deset let něco nečekaného přijde. Nikdy nepředpovíme, co to bude. Šesté na řadě bylo Gymnázium Teplice. V roce 1904 tam byla reálka, dnes super gympl. Největší diskutér dostal milion, bohužel v rozdrcených bankovkách. Sedmá zastávka byla Střední škola logistiky Dalovice. Byli na mě připraveni. Otázky: jakou logikou se změna úroků projeví v inflaci; jak dlouho proces trvá. Otázky, co jiní odbývají.
Osmá na řadu přišla Hotelová škola Poděbrady. Zvládají tam kupu akcí – dělají cukrářský kurz pro veřejnost a provozují vlastní hotel Junior. Budou manažeři hotelů a restaurací, číšníky budou nabírat, než aby jimi byli, tyhle odborné školy mám rád. Pak jsem zjistil, že i Havlíčkův Brod má super hotelovku. A super skloubení umu v kuchyni, ekonomického vzdělávání a sportu. Dostal jsem palačinku, otázky na inflaci. Na přednášce jsem měl reprezentanty v zápase řeckořímském, tak jsem se raději nepouštěl do žádných větších akcí. Desátá škola bylo Gymnázium Vodňany. Jednu z budov měli v Alešově ulici, dobrý. Dělali jsme 45 minut jen rovnice. Vyřešili jsme inflaci i zadlužování. Jo a už není třídní kniha. Ani jsem to nevěděl, chystal jsem se do ní zapsat, že nikdo nechyběl ani nerušil.
Jedenáctá zastávka bylo Brno, Eko gymnázium. Eko jako ekologie. Cílem tady není vychovávat zaslepené ekology. Ale probudit v žácích ekologické vnímání, kritické myšlení. Prostě vědí o hranicích mezi ekologickým fanatismem a ochranou/respektem k přírodě. A to je, myslím, dobře. Dvanáctá zastávka bude tento týden – Arcibiskupské gymnázium v Praze.
Turné po školách rozjedu znovu naplno, až se zmírní covidová vlna. Studenti, učte se, budu přísný – pokud tedy nebudou mezi vámi znovu repre zápasníci.