Provizi uhradí nakonec klient

(Mladá fronta DNES 10.7.2008 strana 2, rubrika: Ekonomika)

Praha - Podle Jana Fraita z odboru finanční stability ČNB stojí za růstem provizí tlak zprostředkovatelů a také složitost a riskantnost pojistek.

* Proč náklady na získávání nových klientů tak dramaticky rostou a kdo na tom vydělává?
Růst pořizovacích nákladů je pravděpodobně způsoben snahou zprostředkovatelů navýšit provize za získání smluv, především v životním pojištění. Pojišťovny, pokud chtějí, aby jejich produkty prodával určitý makléř, akceptují jím požadované provize. Tyto náklady pak v počátečních letech nesou pojišťovny a penzijní fondy, ale v dlouhém období tuto provizi povětšinou uhradí klient v rámci placeného pojistného nebo prostřednictvím nižších výnosů.

* Svědčí růst provizí o tom, že lidé nemají o pojistky a připojištění už takový zájem, a firmy jsou proto nuceny vynakládat na jejich přilákání stále větší částky?
Nelze předpokládat automaticky vznikající zájem o životní nebo jiné spořící produkty. Jde o složité, dlouhodobé a do jisté míry riskantní produkty (podle typu životního pojištění), u nichž je vždy nutné prodej podporovat prostřednictvím daňových zvýhodnění a marketingu. A s tím jsou spojeny značné náklady.

* Jak se tyto náklady mohou projevit v budoucnosti?
Akcionáři nebudou spokojeni s rentabilitou a klienti budou vnímat jejich produkty jako příliš drahé a málo „výnosné“. Celý systém však zásadně ovlivní budoucí vývoj státní podpory v závislosti na novém nastavení penzijního a zdravotního systému.