(Tomáš Němeček, Respekt 23.2.2004 strana 8, rubrika: Ekonomika)
S guvernérem Zdeňkem Tůmou o daních, euru a regulované činži
Co si myslíte o vládním plánu na změnu daní?
V zásadě mám dojem, že ten plán je krok správným směrem. Obecně sympatizuji se sblížením obou
sazeb DPH, mohlo se udělat ještě razantněji, například sníženou sazbu posunout o dva či tři
procentní body výš a základní sazbu snížit. Ale nevím, co bylo politicky možné. Jsem rád, že
neprošly nesmysly typu třetí sazba, jež by přinesly větší neprůhlednost systému. Jiná věc je
prezentace. Vládní koalice byla myslím kritizována právem, že jeden den přišla se změnami a druhý
den je bere zpět. Mimochodem, vhodnější příležitost možná propásla loni, kdy byla inflace mimořádně
stlačená a pohybovala se kolem nuly. Ale ani teď bych se nebál fatálního skoku ve zdražování,
inflace bude letos mezi třemi a čtyřmi procenty.
Ne opačným směrem
Právě za rok vyprší mandát čtyř ze sedmi členů bankovní rady České národní banky včetně vás.
Mluvil už s vámi prezident o tom, co dál?
V současnosti se prezident a jeho kancelář musí zabývat spíš Komisí pro cenné papíry, kde
bude končit předseda.
Do Ústavního soudu Klaus vybral tři činné politiky. Co byste říkal na politiky v ČNB?
Jmenování je výhradní pravomoc prezidenta a já to respektuji. Na vaši otázku: osobně si
myslím, že je možné odejít z centrální banky do politiky, ale ten pohyb by neměl být opačným
směrem. V Evropě se to sice v minulosti často dělo, ale spíše v dobách, kdy centrální banky byly do
značné míry podřízeny vládě. Je fakt, že v některých případech tito politici respektovali, že jsou
v jiné instituci, a stranické priority dali stranou. To je třeba případ dnešního slovinského
guvernéra. Ostatně i šéf Evropské centrální banky Jean-Claude Trichet pracoval na francouzském
ministerstvu financí.
Jak se osvědčují politici v čele maďarské a polské centrální banky?
Na nich se myslím ukazují nevýhody politické minulosti - bez ohledu na to, že tito guvernéři
mohou být výborní ekonomové. Zsigmond Járai měl při jmenování blízko k tehdejšímu premiéru Orbánovi
a v okamžiku, kdy se změní vláda, centrální banka může být vnímána jako politický protivník. Také
Leszka Balcerowicze bude část politického spektra vždy vidět hlavně jako bývalého reformního
ministra financí. Při napjaté ekonomické situaci to může zhoršit komunikaci mezi vládou a centrální
bankou.
Polská centrální banka zveřejňuje, jak členové měnového výboru hlasují o sazbách. Proč to
nedělá ČNB?
O tom jsme měli spoustu debat, ale zdálo se nám, že přidaná hodnota by nebyla velká. Šli jsme
myslím dost daleko, když publikujeme poměr hlasů a anonymizovaný záznam z debaty (minutes), který
ukazuje rozložení názorů a argumenty.
Hlasování jednotlivých členů zveřejňuje jen málo bank, například Bank of England, ale podle
analytiků v Londýně to nemá větší přínos. Pro vysvětlení našich úvah při jednání bankovní rady se
mi zdá nejpodstatnější záznam z debaty.
Ale jaký je argument proti zveřejňování?
Může to být kontraproduktivní kvůli tlaku na členy bankovní rady. Například někdo hlasuje
proti zvýšení sazeb a příští měsíc analýzy jasně naznačí potřebu takový krok udělat. Protože i
bankéř je jen člověk, může mít sklon nejprve svou pozici "změkčit" a pak teprve souhlasit... Ale
uznávám, že to už je hodně jemný argument. Pokud bude člen bankovní rady seriózní a akademicky
poctivý, měl by udělat hned, co považuje za správné, a neohlížet se, jaký tím udělá dojem.
Bez velkých euro nevydrží
Neudělal jste i vy názorovou otočku? Před třemi lety jste varoval před maďarským
"hurá-optimismem" při přijímání eura, ale před Vánocemi 2002 ČNB podpořila přijetí eura co nejdřív,
v roce 2007.
Interpretujete to příliš silně. Řekli jsme, že by byla škoda vzdát se možnosti o tom
rozhodovat v roce 2007, takže by vláda měla být ambiciózní při reformě veřejných financí. Protože
každá možnost volby má svou hodnotu. Česká ekonomika je v celkem slušné kondici. Roste kolem tří
procent, což není sice žádný zázrak, ale je to o padesát až sto procent vyšší tempo než v eurozóně.
Jsme schopni konkurence, zahraniční obchod je celkem v pořádku, a až si dáme dohromady domácí
finance, v zásadě nemáme problém s makroekonomickou stabilitou. Jinými slovy, můžeme fungovat s
nezávislou měnovou politikou jako Švédsko. Přiznám se, že mně osobně je celkem jedno, jestli do
eurozóny vstoupíme v roce 2008 nebo 2010. Zato řekněme v roce 2015 už zřejmě integrace postoupí tak
daleko, že by nedávalo ekonomicky smysl zůstávat mimo.
Jaký máte názor na to, jak si Francie a Německo vynutily změkčení Paktu stability?
Je to nepříjemné z hlediska důvěryhodnosti toho systému. Euro je pořád mladý projekt. Jistě,
některá pravidla zastarávají, ale neměla by se ohýbat, jak se to zrovna hodí. Je fakt, že velké
země volily mezi dvěma špatnými řešeními: buď změkčit Pakt, nebo se snažit do něj vejít za každou
cenu, i když to zřejmě ne-prospěje jejich ekonomikám.
Může eurozóna fungovat bez Paktu stability?
Nějaká pravidla pro rozpočtovou politiku mít musí, v eurozóně nemůže být černý pasažér. Tato
pravidla určitě mohou vypadat jinak, například mohou dávat větší důraz na tzv. strukturálně
vyrovnaný rozpočet. Ale debatovat teď o změnách Paktu, to by bylo nešťastné načasování.
Kvůli čemu by se mohla eurozóna rozpadnout?
Obecně kvůli domácí politické nestabilitě. Je to především politický projekt. Některá vláda a
její voliči mohou začít své domácí ekonomické potíže svalovat na eurozónu - její pravidla pro
rozumnou hospodářskou politiku začnou nazývat svěrací kazajkou. Ale nemyslím, že se v dohledné době
něco takového stane. Politická vůle, která za projektem eura stojí, je obrovská. Jestli to bude
platit i za 10 let, samozřejmě netuším, ale spíš myslím, že ano.
Pokud se někdo trhne, pak spíš malý stát - a prodělá na tom, protože se přinejmenším
krátkodobě ocitne na ekonomické a politické periferii. Kdyby se ale odtrhl stát velikosti Francie,
Německa, Itálie, Španělska, tak se systém zřejmě rozpadne a v krátkém období to bude velmi špatné,
povede to k většímu protekcionismu. Celý systém je postaven na otevřenosti, na volném pohybu zboží,
práce a kapitálu, při rozpadu by trvalo několik let, než by se našla nová rovnováha vztahů.
Jedna osobní otázka na závěr. Co jste říkal tomu, že jste se ocitl na seznamu známých
osobností s regulovanou činží, který sestavil jeden majitel domu?
Stát nájmy nereguluje proto, že v těch domech bydlí pár známých lidí, ale protože jde naopak
o příliš velký sektor. S rychlejší deregulací souhlasím. Je škoda, že si na ni žádná vláda zatím
netroufla. Do toho bytu jsem se nastěhoval poměrně nedávno, před třemi či čtyřmi lety, a to k
manželce po svatbě. Asi bych jí těžko vysvětloval, že má byt vrátit jenom proto, že si mě vzala.
Platíme nájem s poplatky kolem deseti tisíc, není to žádný sociální byt. Ujišťuji vás, že nemáme v
úmyslu tam bydlet navždy, ale vyřešení vlastního bydlení chvíli trvá.
Politik v bance by byl problém
Rozhovor se Zdeňkem Tůmou, guvernérem ČNB