Ostře sledovaná nádraží

Aleš Michl (Mladá fronta DNES 14. 6. 2021 strana 8, rubrika Názory)

Jestřábi a holubice

Speciálně vypraveným vlakem ze sedmdesátých let jsem dojel v sobotu z Prahy do Lužné u Rakovníka, do muzea starých lokomotiv. S guvernérem ČNB Jiřím Rusnokem a ministrem dopravy Karlem Havlíčkem jsme tam křtili novou pamětní minci, která zobrazuje parní lokomotivu Škoda 498 Albatros.

Minule jsem na tomto místě psal o tom, že od začátku covidu doporučuji, aby obce, kraje, stát pokračovaly v investicích, co to jde. Železnice a dálnice ať jsou priority. Aby se nestalo to, co po krizi 2008/2009. Tehdy pod pseudonálepkou úspor v rozpočtu to dopadlo takto. V roce 2010 byla zahájena výstavba 21 km dálnic. Pak se škrtalo. V roce 2011 byla zahájena výstavba 0 km dálnic. V roce 2012 také nula. V roce 2013 to bylo 800 metrů. I proto jsme šli tehdy do druhé recese. Letos má být zahájena stavba 90 kilometrů dálnic. Doufám, že se tak plánuje i na další roky.

Jak jsem jel v tom vlaku, vyhledával jsem si data i o železnicích. Česko má historicky jednu z nejhustších sítí železnic v Evropě. Proto se nové tratě nestavějí, ale modernizují. Třeba se zdvoukolejňují nebo zrychlují jako aktuálně koridor Praha – České Budějovice. A co bylo důležité – od roku 2016 získala od Českých drah Správa železnic nádražní budovy. České dráhy se tehdy nesmyslně soustředily na souboj se soukromými dopravci o nejlevnější lístek na trati Praha–Ostrava. A na vlastní nádražní budovy ve zbytku země kašlaly.

Na té trase, co jsem jel v sobotu, je třeba start kompletní rekonstrukce nádraží Rakovník naplánován na březen 2023. Kdo rád jezdí vlaky, musel si ale všimnout, že řada nádraží se již zlepšila. Loni bylo zrekonstruováno 50 železničních stanic. První větší nádraží zrekonstruované po převodu budov na správu železnic byl Náchod, celkem za 14 milionů korun. Dále Kutná Hora, Havířov… Opravena jsou i nádraží v Posázaví, však zkuste cestu legendárním Posázavským pacifikem. Letos probíhá modernizace 114 nádražních budov po celé zemi. Třeba Plzeň, České Budějovice, Pardubice... Doděláno má být 58 budov.

Jasně, že by se mohlo stavět a budovat dvakrát rychleji. Ale z kupé toho retro speciálního vlaku se mi to na zpáteční cestě do Prahy snadno píše. Zvlášť poté, co jsem dlouho nemohl přijít na to, že na toaletách musíte fakt hodně šlapat nohou na pedál pod umyvadlem, aby tekla voda. Každopádně, jak jsem psal na jaře 2020, kapitalistické ekonomice se nejlépe daří, když se lidé, zboží a peníze volně hýbají. Proto tak ostře sleduji investice do dopravy, vyzývám k nim a sám jako centrální bankéř si oběhu peněz hledím.