O nakupování

Luděk Niedermayer, člen bankovní rady ČNB

(Nedělní noviny 23.4.2000 strana 4, rubrika Ekonomika)

Komentář

V několika předcházejících měsících zaznamenali ekonomové změnu ve velmi důležité oblasti - v růstu prodejů v maloobchodě. Není to zcela překvapivé. I občan nesledující ekonomické statistiky zaznamenal značný rozvoj obchodní sítě, otevírání nových nákupních středisek zejména u velkých měst a obtížné hledání místa na zaparkování při jejich návštěvě. Většina z nás dostává každý týden do schránky reklamní letáky vyzývající k nákupům za ceny, které jsou "opravdu nepřekonatelně nízké". Zároveň také vidíme v našem finančním sektoru jev nebývalý - boj o "drobného klienta". Firmy nabízející nákup na splátky se předhánějí v nabídkách. Banky rozšířily a zpřístupnily poskytování spotřebitelských úvěrů a vydávání kreditních karet, které umožňují automatické čerpání úvěru. Je třeba podotknout, že širší nabídka finančních služeb staví občany, jako již mnohokrát v posledních letech, před obtížné rozhodování, neboť ne vždy jsou nabízené služby tak výhodné, jak se jeví. Růst tržeb v posledních měsících po období ekonomického poklesu a určitého "pesimismu" je sice poměrně výrazný, nicméně není nevítaný. A to nejen proto, že míra úspor je poměrně vysoká a zadlužení domácností velmi nízké. Dostat ekonomiku zpět na dráhu růstu je - bez důvěry občanů v budoucí vývoj a související ochoty "utrácet" - velmi obtížné. Nejedná se totiž jen o samotný prodej zboží, ale také třeba o zaměstnanost, výstavbu či rekonstrukci nových prostor a podobně. Jakkoliv je tedy uvedený vývoj v naší zemi zatížen mnohými otázkami, jako je třeba rostoucí podíl zboží z dovozu zatěžující naší obchodní bilanci, růst velkých obchodních center na úkor "klasických" městských či vesnických obchůdků nebo určitý vlnový charakter poptávky občanů, lze jej považovat za logický a v současné době také žádoucí. Existuje totiž naděje, že určitá část rostoucí poptávky bude zachycena domácími firmami a tím dojde k podpoře jejich růstu, ke zvýšení schopnosti zaměstnávat nové pracovníky i k růstu ziskovosti domácích podniků.