Luděk Niedermayer (Hospodářské noviny 7.7.2006 strana 8, rubrika: Názory)
Prvního června proběhla na silnicích malá revoluce. Neinformovaný chodec jen nechápavě zírá. Jistě, ne všichni ctí přesně padesátku ve vesnici a »muži s bílými vany« si ve snaze dojet k zákazníkovi o pět minut dříve předjíždění v zatáčce neodpustí, ale změna je evidentní.
Nejen evidentní, ale také nutná. Cestování autem není forma adrenalinového sportu, ale nutností. Autem nejezdí jen mladíci s »vytuněnými« závoďáky, které jsou dvěma koly na vrakovišti, ani pouze manažeři se svými ferrari. Řídí čím dál tím více starších lidí, lidí unavených po práci, kteří potřebují »jen« bezpečně dojet.
Nevím, co stálo za úvahou o potřebě zmírnit tento zákon, se kterou o víkendu přišli představitelé vlády. Nevím, čím jsou podložené jejich závěry, že některé přestupky je třeba stíhat mírněji, nelze se však ubránit myšlenek o laciném a nebezpečném populismu.
Nepochybuji o tom, že v novém silničním zákonu je mnoho nedokonalostí. Možná dokonce tolik, jako v jiných zákonech. Vzkaz řidičům, že řízení auta je velmi vážná věc a pravidla jsou od toho, aby se dodržovala, z něj však jasně plyne. Proto je signál »zákon je třeba zmírnit a jeho porušení méně sankcionovat« obrovskou chybou, hraničící s ještě větší nezodpovědností. Já se naopak bojím, co se stane, až si na nový systém »zvykneme«. Ne na to, že se ve městě jezdí 50 a na oranžovou se brzdí, ale na to, že hrozí vyšší pokuty a ztráta bodů. Zvykli jsme si na ptačí chřipku i to, že v Africe umírají milióny lidí na HIV. Nemá-li hrozit rychlý návrat k džungli na silnicích, musí policie odvádět tak profesionální práci, aby nestimulovala snahy o zmírnění zákona.
Tlak na odpovědnost řidičů je nezbytný, proto bychom mohli jít dál - posílit ekonomické stimuly. Například náš systém pojištění, který stojí podivně rozkročen mezi pojištěním automobilu a pojištěním řidiče, je být dobrým kandidátem na změny. Další alternativou je i výše pokut vázaná na příjem řidiče či hodnotu jeho vozidla. Pár prvních červencových dnů ukázalo, že to jinak nepůjde.