(ČT 24 31.8.2006, rubrika: 16:32 Ekonomika)
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Pojďme opět změnit téma. Sice to není měnová politika, ale týká se vás taky. V zákoně o ochraně osobních údajů jsou podle právníka osloveného Českou televizí mezery. Přesvědčili se o tom například zákazníci Telefónicy O2 Czech Republic. Společnost nabízí na základě svých obchodních podmínek klientům kreditní kartu Citibank. Některým lidem se ale údajně stalo, že jim na jejich soukromé mobilní číslo zavolala přímo banka, a to by podle právníků znamenalo porušení obchodních podmínek.
redaktorka
--------------------
Jedné z klientek volali údajně s nabídkou kreditní karty ze Citibank několikrát za sebou, i když ji odmítla.
klientka společnosti Telefónica O2
--------------------
Volali mi v posledních dvou měsících asi třikrát a i když jsem vlastně rezolutně odmítla jejich nabídku s nějakou kreditní kartou, tak zavolali znovu. Překvapilo mě, kde vzali můj kontakt na moje soukromé mobilní číslo.
Petr NOVÁK, analytik, Atlantik FT
--------------------
Telefónica O2 má se Citibank společný produkt, a to Benefit Citi kartu pro tarifní zákazníky. Podle mluvčí banky ale nikdo klientům operátora netelefonuje. S nabídkou karty je obvolává Telefónica O2.
Markéta DVOŘÁČKOVÁ, mluvčí, Citibank
--------------------
O takovém případu nevíme, nicméně pokud se tento případ stal, je možné, že to souviselo s názvem produktu, protože v názvu je slovo Citibank. Telefónica O2 neposkytuje Citibank žádná osobní data, pokud s tím klient vyloženě nesouhlasí.
Martin ŽABKA, mluvčí, Telefónica O2
--------------------
Vždy se volá naším jménem, to znamená jménem Telefónicy O2. K předávání dat do Citibank dochází až v momentě, kdy zákazník souhlasí s vystavením nové platební karty Benefit Citi.
redaktorka
--------------------
Podle advokáta Jindřicha Vítka má operátor na takovou nabídku právo. Zákazník s ní automaticky souhlasí, když podepisuje smlouvu.
Jindřich VÍTEK, advokát
--------------------
Pokud oslovil zákazníka společnosti O2 pracovník společnosti Citibank, tak porušil všeobecné obchodní podmínky, které uzavírá zákazník se společností O2.
redaktorka
--------------------
To se ale nestalo, shodují se mluvčí banky i operátora. Podle advokáta není podobná spolupráce příliš obvyklá v tuzemsku ani v zahraničí. V českém právním řádu je to dokonce novinka. Zákazník ale může takové nabídky odmítnout.
Jindřich VÍTEK, advokát
--------------------
Postačí, aby zavolal na zákaznickou linku společnosti O2 a odvolal tento svůj souhlas, který dal společnosti O2, nebo to učinil písemně doporučeným dopisem.
redaktorka
--------------------
V zákoně o ochraně údajů jsou tak podle Jindřicha Vítka určité mezery. Podobnou nabídku totiž mohou firmy posílat i faxem nebo mailem.
ROZHOVOR
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Ve studiu je stále se mnou guvernér České národní banky Zdeněk Tůma. Nebudu se vás ptát na tento konkrétní problém, ale spíše na banky všeobecně. Je jasné, že bankovní sektor je velice perspektivním sektorem. Přesto, nezneužívají trošku banky svého výsadního postavení?
Zdeněk TŮMA, guvernér, Česká národní banka
--------------------
To srovnání ..., v každé zemi je to, se to hodně řeší pořád, přestože se a poměrně dynamicky rozvíjí evropský finanční sektor a je možné podnikat napříč Evropou díky jednotné licenci, tak zejména v tom retailovém bankovnictví to zůstává lokální záležitostí. Takže, najdete země, kde jsou třeba poplatky nižší, jinde jsou vyšší jako třeba v Itálii. Takže, opravdu to záleží na místních podmínkách. Já považuji za klíčové, aby v sektoru byla dobrá konkurence, a to si myslím, že pro bankovní sektor platí. Banky nejsou jediné firmy, které tady slušně vydělávají. Na začátku jsme tady slyšeli o ČEZu, ale tam bych spíš se ptal na výsadní postavení. Ale skutečně je tady řada, řada bank, je tady několik silných bank a v mezinárodním srovnání, podíváme-li se na srovnatelně velké ekonomiky, tak nemáme nijak nadměrnou konkurenci, pardon konkurenci, koncentraci v bankovním sektoru. A tak já nemyslím, jako zneužití výsadního postavení by znamenalo narušení hospodářské soutěže, od toho tady je Úřad na ochranu hospodářské soutěže, který konec konců vedl v této oblasti několik šetření. A ten závěr, co se týká retailového bankovnictví a nějakých dohod o poplatcích, tak nic takového se nepotvrdilo. A z mé osobní zkušenosti skutečně nevěřím tomu, že by tady existovaly nějaké kartelové dohody nebo narušení hospodářské soutěže. Ten boj o klienta je velice tvrdý a každý se snaží ukousnout co největší část toho trhu a není to vůbec jednoduché.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane guvernére, já vám děkuju za návštěvu u nás ve studiu a za informace. Na shledanou.
Zdeněk TŮMA, guvernér, Česká národní banka
--------------------
Já také děkuji. Na shledanou.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to bylo z dnešní Ekonomiky všechno. Díky zajímavému hostu se nedostalo na další zprávy. Přesto s Ekonomikou se opět přihlásíme v devatenáct hodin.