Investiční šmejdi, díl první

Aleš Michl (Mladá fronta DNES 27. 9. 2021 strana 9, rubrika Názory)

Jestřábi a holubice

Mám pro vás trojdílný seriál o investičních šmejdech. O „obchodnících“, kteří zneužívají neznalosti, ale i naivity klientů. Názvy firem anonymizuji. I jména jejich klientů, kterých je mi líto. V zájmu osvěty a následné diskuse popíši případ co nejvěrněji. Částky sedí.

Díl první: Napsala nám jedna dáma. Na počátku obchodování vložila 300 tisíc korun do nějakého „lithiového fondu“ ve světě. Prodělala, a tak se pustila do agresivnějšího „obchodování“ s kontrakty CFD (contract for difference, tj. finanční deriváty, které umožňují investorům těžit z nárůstu nebo poklesu cen). „Investovala“ celkem 730 tisíc korun. O vše přišla. Případ jsme ověřili, prozkoumali. K dispozici byly i telefonické nahrávky – obchodník se sídlem na Kypru a s obchodním zastoupením v Česku versus ona.

V průběhu „obchodování“ se na ní vystřídalo několik poradců. Radili jí, jak správně „obchodovat“ ve stylu vlka z Wall Street. Když prodělávala, k vkládání dalších peněz ji motivovali příslibem „vyobchodování ztracených peněz zpět“. Přestože obchodování, natož tomuto „obchodování“, vůbec nerozuměla, vyplnila žádost o získání statutu profesionálního zákazníka.

CFD jsou vysoce spekulativní a rizikové produkty, které obecně nejsou vhodné pro investování – kdo do nich jde, měl by rozumět obchodování, znát rizika. Ale hlavně by neměl v žádném případě spekulovat s investičním šmejdem, u kterého ani nevíte, zda ty obchody jsou fakt reálné. Ze záznamů telefonické komunikace vyplývá, že byl při „obchodování“ používán Team Viewer k přístupu do počítače klienta. Klientka tedy umožnila „poradcům“ „obchodování“ na svém účtu.

Kdo je vinen za tyto ztracené „investice“?

  1. ČNB by měla klienty před těmito šmejdy ochránit.
  2. Je to hloupost klienta, takže jeho problém.

Vydržte ještě dva díly. Na konci seriálu provedu vyhodnocení a na otázku odpovím.