Investiční šmejdi, díl druhý

Aleš Michl (Mladá fronta DNES 4. 10. 2021 strana 9, rubrika Názory)

Jestřábi a holubice

Podívejte se, paninko, jak nám ty ceny akcií vyklesaly, tak copak s tím uděláme,“ říkal jedné klientce po telefonu „obchodník“. A jiný den zas: „Milá dámo, teď je to nahoře, ošéfujte si to.“ Záměrně se vyhýbal slovům „teď nakupte“ nebo „prodávejte“, aby pak, když byl prodělán majlant, mohl říci: „To bylo přece vaše rozhodnutí, madam.“ 

Druhým dílem pokračuji v seriálu o investičních šmejdech. O „obchodnících“, kteří zneužívají neznalosti, ale i naivity klientů. Názvy firem anonymizuji. I jména jejich klientů, kterých je mi líto. V zájmu osvěty a následné diskuse popíšu případ co nejvěrněji. Částky sedí. 

Ta „paninka“ byla klientka, které radila s investicemi partička „obchodníků“. Měla svoje celoživotní úspory ve výši 1,5 milionu Kč investované do podílových fondů. Zavolali jí z jedné české firmy, která shání klienty pro německého obchodníka s cennými papíry. Že prý jestli chce zisk, má s nimi začít „obchodovat“. Uvěřila. Fondy prodala, peníze směnila z korun do eur a šla na to. Formálně byla klientka upozorněna, že se nejedná o investiční poradenství. Prakticky ale poradce neustále v telefonu podsouval, že „je její osobní makléř, který jí pomůže“ a že „já vás s tím majetkem naučím pracovat“. A pokračoval: „Pohlídejte si ten zisk, madam,“ anebo: „Reagujte na nízkou cenu.“ 

Ztráty klientky se prohlubovaly, navíc platila ještě i poplatky. Úbytky peněz na účtu byly bagatelizovány jako jakési „plovoucí ztráty“. Ve skutečnosti to byly zisky „obchodníka“. Na další „obchodování“ si klientka vypůjčila od dětí, kterým účel ze strachu ani neřekla. Pak zavolali, že je tu další možnost zhodnotit peníze účastí na nových speciálních akciích. Když klientka tuto investici odmítla, „obchodník“ tlačil, že jde o ojedinělou a časově omezenou nabídku a odmítnutím se připravuje o potenciální zisky. 

Celkem vložila 115 800 eur. O všechno během „obchodování“ přišla. Kdo je vinen za tyto ztracené „investice“? 

  1. ČNB by měla klienty před těmito šmejdy ochránit. 
  2. Je to hloupost klienta, takže jeho problém. 

Vydržte ještě jeden díl. Na konci seriálu provedu vyhodnocení a na otázku odpovím.