Jaroslav Mašek (Mladá fronta DNES 6.8.2009, strana: 3, Rubrika: LIDÉ A PODNIKY)
Praha - David Rozumek, šéf sekce dohledu nad finančním trhem České národní banky, sleduje obchodníky, zda zbytečně nenavádí své klienty k nákupům a prodejům akcií, jen aby od nich mohli inkasovat poplatky. Dokazování je složité, ČNB při něm sleduje také výši poplatků, které jednotlivé firmy lidem účtují.
* Jaké nejčastější prohřešky s obchodníky s cennými papíry či jejich zprostředkovateli řešíte?
Problémy v oblasti odborné péče o klienty, mezi závažná jednání pak patří nadměrné obchodování na účtu zákazníka, z něhož obchodník inkasuje poplatky.
* Nadměrné obchodování vysledujete sami, nebo potřebujete podnět od poškozených klientů?
Část můžeme vysledovat sami z údajů, které nám musí obchodníci poskytovat. Když vidíte, že frekvence obchodů je mimořádná, že se u dané firmy často střídají klienti, tak z těchto indicií lze sestavit prvotní obrázek. K tomu, aby se mohlo šetření dotáhnout do konce, se musí situace prošetřit na místě. I to je však začátek příběhu. Pak doplňujeme informace od poškozených investorů. Ty lze poskládat z jejich stížností či nahrávek, které musí ze zákona obchodníci s klienty pořizovat. Pak může nastoupit správní řízení, v jehož rámci je možné si předvolat i svědky.
* Můžete dát příklad, kdy jste zasáhli ve prospěch klientů?
Jedním z případů, kdy stížnosti nebyly prakticky žádné, přesto jsme případ dovedli do konce, byli Americas International Brokers. (Komise pro cenné papíry zavedla nucenou správu kvůli závažným nedostatkům vůči klientům v květnu 2005, později firma skončila – pozn. red.)
* Jak často „chytíte“ obchodníka za nadměrné obchodování?
Jde o jednotky případů ročně. Těch závažných případů je méně, než bývalo, ale je těžší jejich dokazování. Jak se s lety zdokonaluje dohled ČNB, tak se zdokonaluje trh v metodách, jak prohřešky maskovat.
* Musí obchodníci či zprostředkovatelé nahrávat i rozhovory z prvotního „lovení“ klienta po telefonu?
Musí nahrávat všechny hovory související s poskytnutím investiční služby. U prvotního kontaktu je problém dokázat, že už to bylo součástí investiční služby. Těžko zjistit, zda to byl rozhovor o počasí, nebo o investování. U zprostředkovatelů přináší povinnost pořizovat nahrávky až poslední novela zákona, která přibližuje jejich povinnosti obchodníkům. Tím jsme dostali větší možnosti dohledu.
* Sledujete ceníky obchodníků? Existuje něco jako nemravná odměna?
Ne. Požadujeme však transparentnost, aby klient věděl, za co platí. Ale v zásadě si poskytovatel může stanovit jakoukoli cenu, pokud na to zákazník přistoupí. Není dobře, pokud ceníky nedává dopředu.
* Zaměřujete se na podezřele časté transakce s velkými poplatky?
Zajímá nás jejich frekvence a kolik na poplatcích klient zaplatí celkem. Pokud na nich například zaplatil 40 procent ze svého průměrného majetku na účtu, to už v pořádku není.
* Takže mohou existovat obchodníci, kteří jedou na hraně tohoto poměru, aby unikali vašemu dohledu?
Nastavení má takovou logiku, že jakmile jste blízko té hranice, tak pořád ještě může být obchodník v dobré víře, že se podaří náklady na poplatky překonat výnosem z obchodu. Odvozuje se to i od minulých vývojů akciových indexů. V případech, které jsme postihovali, byla hranice kolem čtyřiceti až šedesáti procent.
* Nejsou takové poplatky velmi nevýhodné pro klienty, kteří obchodují třeba jen s několika stovkami tisíc?
Bohužel ano, ale lidé jsou varováni před všemi riziky dnes už poměrně slušně a obchodníci se jim nebojí vypsat velkými kapitálkami všechna možná rizika.
* Jenže lidé jsou často dobře zpracováni marketingem zprostředkovatelů. Mají šanci se potom nějak bránit?
Postižitelný prvek poradenství je možné někdy dohledat u telefonických hovorů, v nichž je zřejmé, že se obchodník snaží přímět klienta k uzavření obchodu, který jen navozuje dojem, že se pro něj hodí vzhledem k jeho investičnímu profilu.
* Čeho se klient může domoci, když ČNB obchodníkovi uloží sankci, ale on své peníze již prodělal?
Vždy musí žalovat náhradu škody u soudu a je pravděpodobné, že ten k rozhodnutí ČNB přihlédne. Od ČNB hrozí obchodníkovi až ztráta povolení obchodovat, mohl by být ale postižen i v trestněprávní rovině za porušení povinností při správě cizího majetku. Ale na rozdíl od USA se to u nás stává velmi málo.
Foto popis| DOKAZOVÁNÍ? SLOŽITÉ. David Rozumek v ČNB sleduje praktiky obchodníků s akciemi.
Foto autor| FOTO: MAFA – JAN ZÁTORSKÝ