Efekt investičních pobídek v ČR

(ČT 24 29.1.2006, rubrika: 13:05 Otázky Václava Moravce II.)

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Jihokorejská automobilka Hyundai a její možný příchod do České republiky, především o této investici v uplynulých týdnech a měsících referují česká média. Korejští právníci a experti v Praze dojednávají konečnou podobu smlouvy o investici automobilky Hyundai v České republice.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Ta má obsahovat především harmonogram výstavby továrny, ale i sankce při neplnění závazků, řeší se i další záležitosti.

 

Milan URBAN, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ /23. 1. 2006/
--------------------

Debata je například o lhůtě dokončení výstavby rychlostní silnice Nošovice - Žilina. Debatujeme o tom, jaký bude podíl českých subdodavatelů do továrny Hyundai.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Definitivním potvrzením investice jihokorejské automobilky Hyundai v České republice bude podle ministra průmyslu Milana Urbana podpis memoranda.

 

Milan URBAN, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ /23. 1. 2006/
--------------------

To, myslím, že by mohlo být buď v Ostravě nebo v Nošovicích v druhé polovině února.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Hanuš Krejčí z agentury CzechInvest řekl už v polovině prosince právě v Otázkách, že továrna Hyundai by v roce 2009 mohla zvýšit růst českého hrubého domácího produktu o jedno až jedno a půl procenta a mohla by dát práci třem tisícům lidí. Část ekonomů ale varuje: "Česká ekonomika se až příliš stává závislou na automobilovém průmyslu. V případě krize odvětví se to může v budoucnu negativně odrazit například na zpomalení růstu ekonomiky."

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

A nejen o investičních pobídkách teď bude řeč s dalšími hosty dnešních Otázek, kterými jsou, vítám viceguvernéra České národní banky Miroslava Singera, hezkou dobrou neděli.

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

Dobré poledne.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

A předseda dozorčí rady Škoda Auto Vratislav Kulhánek, i vám přeji hezký dobrý den, vítejte.

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

Dobrý den.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Začněme zprávou, kterou jsme se dozvěděli v pátek, že jedna z investic, která byla v České republice poměrně zásadní, byla vydávána za úspěch investičních pobídek, možná skončí. Jde o LG.Philips v Hranicích. Ukazuje a můžeme jako novináři například i na tomto příkladě ukázat, že systém investičních pobídek jako lákání investic do České republiky není zcela dobrý, pane viceguvernére?

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

Tak, je to otázka míry toho lákání, která do značný míry je dneska ohraničena nějakými standardy Evropské unie. A je to, těžko se dá z jednoho konkrétního příkladu prostě krachujícího, nebo odvětví, které svým způsobem do značný míry končí, že jo, výroba těch klasických obrazovek se nezdá, že by měla ohromující budoucnost.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Je ta míra ale lákání opravdu v České republice příliš vysoká? ODS chce investiční pobídky v té formě, jak je známe dnes, zlikvidovat.

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

Podívejte se, my se těžko můžeme vyjadřovat k nějakému konkrétnímu, konkrétní aplikaci politiky, politiky vlády, což je to, do čeho mě u těch Hranic tlačíte. Nevím, jestli obecně je nutné, aby jezdil policejní ředitel přesvědčovat, přesvědčovat lidi, aby prodali své pozemky, to si myslím, že už je maličko nadstandard.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Když se vy, pane předsedo, podíváte na tento příklad investice, o které česká média referují, ukazuje se, že systém investičních pobídek by bylo dobré nastavit jinak?

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

Já tam mám snad jednu připomínku. Je otázka teda, kde je hranice těch investičních pobídek. Samozřejmě investiční pobídky dávají všechny státy, dávají je i země, které jsou ekonomicky daleko vyspělejší, než je Česká republika, takže proč ne. Otázka je hranice toho, protože investiční pobídka, která spočívá, řekněme, v tom, že se promine daň ze zisku na nějaké období, je přijatelná, ale jaké, pět nebo deset let, pět prosím, deset let se mi zdá poněkud příliš, a je otázka, jestli vyvolané investice, další a přislíbené, které v zásadě s pobídkou nemají nic společnýho, jsou úplně v pořádku tak, aby celá ta akce byla rentabilní. Jedna věc mi tam zásadně chybí, a to je ta, se kterou my se setkáváme, pokud investujeme kdekoliv v zahraničí, to jest povinnost do určitého časového horizontu zajistit minimálně padesát procent domácích dodávek.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

A to je ta věc, která vám u českých investičních pobídek pro zahraniční investory chybí.

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

Přesně.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

My jsme vás pozvali i proto, jaká je struktura investičních pobídek v České republice, proto tady je krom jiného i Vratislav Kulhánek. Viceguvernér České národní banky Miroslav Singer na začátku října, konkrétně to bylo čtvrtého října, pane viceguvernére, na Strojírenském veletrhu v Brně, jestli si vzpomínáte, varoval jste před závislostí české ekonomiky na automobilovém průmyslu, teď cituji doslova: "Pokud by nastala vážná krize na tomto trhu, tak by to mohlo mít nepříjemné důsledky. Automobilový průmysl je vedle cestovního ruchu jedním ze dvou pilířů ekonomiky. A právě krize v cestovním ruchu po jedenáctém září 2001, kdy po celé tři roky byly hotely v Praze ve ztrátě, ukazuje na zranitelnost těchto pilířů." Doslovný citát převzatý z Hospodářských novin. Vaše slova na Strojírenském veletrhu v Brně. Ukazuje se to velké lákaní především automobilek, teď v souvislosti s Hyundaiem, které můžeme sledovat, že opravdu můžeme očekávat možné otřesy, pokud by se automobilový průmysl dostal do krizové situace?

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

Tak, samozřejmě, že krize automobilového průmyslu, pokud by k ní došlo, by tuto zemi poznamenala dramaticky více než země jiné, to už je v tuto chvíli fakt, se kterým nic nenaděláme, ale já bych chtěl upozornit, že kontext toho výroku byl v souvislosti se zavedením eura. Já jsem tam primárně komentoval to, co bude následovat po zavedení eura, kdy ta zranitelnost tý ekonomiky samozřejmě bude hrát větší roli než dnes, jo. Dnes bysme se z toho zřejmě po nějakém na trhu nepochybně vyvolaném poklesu kurzu mohli doufat, že se z toho vyexportujeme, jo, jinými slovy, já jsem hovořil o roce, řekněme, 2015 nebo druhé dekádě tohoto století nejdříve a nikoliv o roce 2005.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

No, ale když se podíváte na to, kdy se rozjedou ty největší dvě automobilky, ať už je to kolínská TPCA, nebo v případě, že do České republiky půjde Hyundai, tak by ona krize mohla nastat a rušení těchto, těchto podniků, které budou v České republice a které mají zaměstnávat tisíce lidí, tak by mohla nastat právě po přijetí eura v České republice, proto se na to ptám.

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

No ne, jasně, ale já říkám, prostě z toho hlediska ta závislost bude vysoká, taky nezapomeňme, že se bavíme o době, kdy české platy budou znatelně vyšší než dnes, to znamená, ta konkurenční výhoda tý pracovní síly tam nebude, a koneckonců některé ty výrobní kapacity, které jsou dneska budovány jako nejnovější, už nejnovější nebudou, jo, čili proto už, proto už dnes je načase prostě přemýšlet o tom, jak dál, ale já zas musím říct, protože trošičku ten CzechInvest jsem, jsem si vnímal jako zblízka, tak oni se snaží, že jo, tlačit sem už i nejenom výrobní kapacity, ale i technologický celky, technologický centra, tam prostě ten problém, kterej je limitující, je míra zdanění platu, nepřímýho zdanění platu v těhle centrech, to je prostě úplně o něčem jiným, jestli, jestli prostě to sociální odvody, vlastně na tyhle sociální věci a nezaměstnanost, že jo, zdravotní odvod ze mzdy je na těch nízkejch platech někde v evropským standardu, tak jakmile se dostáváme do platu lidí, který mají v těhle centrech sedět, tak už jsme vysoce, vysoce zdaňováni, a to je prostě problém, kterej by dlouhodobě mohl limitovat rozvoj, rozvoj těchto programů.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

O tom ještě bude řeč. Když se podíváme na automobilový průmysl, nakolik je podle Vratislava Kulhánka pravděpodobné, že by k tomu, před čím varoval Miroslav Singer, když se podíváme na dlouhodobější nebo střednědobý časový horizont, až bude Česká republika v eurozóně, že by mohlo dojít ke krizi automobilového průmyslu, která by se negativně mohla promítnout právě i do České republiky a české ekonomiky v souvislosti s tím, kolik tady bude automobilek?

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

Dobře, tak ono to není, není až tak tragické, protože jedna věc je nejpodstatnější, a to jest, že nejde jenom o montážní závody, jako je TPCA, nebo jako bude pravděpodobně Hyundai, ale jde o obrovský podíl dodavatelského průmyslu. A ten dodavatelský průmysl z těch stávajících, já nevím, možná čtyř set miliard v letošním roce už bude představovat něco kolem pětapadesáti, možná šedesáti procent, a ten zdaleka zase není tak snadno k poražení nebo tak, tak rizikový jako montáž, respektive jako ta finální produkce. Kromě toho, když se na to podíváme z delšího horizontu, tak je ještě spousta trhů, který zdaleka nejsou obsazený a který, řekněme, v těch deseti, patnácti letech, ať mluvím o Rusku, ať mluvím o Asii, jsou schopny vstřebat poměrně značný počty nově vyrobených automobilů, takže ...

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

A tam nepředpokládáte, že by pak došlo k přesouvání těch výrob, ať už to bude TPCA, anebo Hyundai, směrem na východ, i když tyto trhy budou stále ještě nenaplněné?

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

Víte, já se těžko můžu vyjadřovat k závodům typu TPCA a Hyundai. Rozhodně nemůže, se nemůže přesouvat Škoda Auto, která má prakticky kompletně od vývoje až po finále, včetně výroby motorů, dělby převodovek, kompletní výrobní program, takže tady je to o trošku, trošku něco jiného. To přesunout nelze. Naopak ty kapacity, které jsou v tuzemsku, budou minimálně do té doby, než budou, myslím ty naše kapacity a kapacity dodavatelské, než budou způsobilí dodavatelé v těch stávajících regionech, jak jsem říkal, jako je Rusko nebo Asie, zajistit ten padesátiprocentní nebo možná šedesátiprocentní local content, ty vlastní dodávky, tak to bude obrovský stimul pro dodavatelský průmysl i pro Škodu Auto v České republice, čili tady je to trošku o něčem jiném.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Když jste neviděl tak, řekněme, vážnou hrozbu nějaké větší krize automobilového průmyslu, co možný růst cen ropy, kterého jsme v uplynulých letech svědky?

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

No, tak růst cen ropy je dán, ale myslím si, že počet prodaných automobilů nějak výrazně neovlivní, to je jako zvyšování cen piva, bych řekl, protože když si vzpomeneme, já teda když si vzpomenu na svá mladá závodnická léta, tak stál Super pět korun, pravda, platby byly nižší, v poslední době z devatenácti korun se dostal benzin až někam na osmadvacet, nebo nejenom benzin, ale i nafta ke třiceti korunám a pořád se jezdí stejně, čili z tohohle toho dopadu veliký strach nemám. Kromě toho auto je taky trošičku módní produkt, ne zcela odvislý od počtu ujetých kilometrů, a ještě třetí faktor, samozřejmě intenzivně se pracuje na použití LPG a jiných médií, které by kompenzovaly částečně ten růst cen nafty.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

My se teď můžeme podívat na graf z agentury CzechInvest, který vypovídá o struktuře, o struktuře průmyslu a týká se právě investičních pobídek, do jakých oblastí průmyslu jdou investiční pobídky, takže když se podíváme na objem investic zprostředkovaných CzechInvestem v jednotlivých sektorech, vidíme, že automobilový průmysl čtyřicet tři procenta, dalším segmentem elektrotechnický a elektronický patnáct procent, další pak chemický dvanáct procent a pokračujeme takto dál a vidíme, že ta procenta už jsou relativně zanedbatelná, například u dřevozpracujícího průmyslu a podobně. Kdyby se viceguvernér České národní banky Miroslav Singer podíval na tu strukturu, proč se podle vašeho názoru nedaří lákat víc investic těch jiných oblastí a ty české investiční podmínky jsou téměř závislé na automobilovém průmyslu?

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

Tak, je to, je to určitá setrvačnost toho programu, kterej neukazuje to, co se bude dít, že jo, ale to, co se dělo. Je to daný tím, že ty investice do toho automobilového průmyslu jsou taky masivní, prostě ta výrobní jednotka je investičně dramaticky vyšší než dřevozpracující průmysl, třeba abych mluvil o odvětví, se kterým mám zkušenosti, a takže jako to bych, a je to dáno tím, že ten celej automobilej průmysl prostě teď prodělával v posledních letech, svým způsobem dokončuje vlnu toho přesunu na ten blízkej evropskej východ, kterej byl očekávanej a ke kterýmu prostě došlo, že jo. To nejsme jenom my, to jsou Slováci, to je Rumunsko, jo, prostě ty kapacity se obnovily, dodělaly, vystavily podle toho, jestli se stavělo na Dacii nebo prostě na zelený louce, ale jako ta vlna tu je a je realitou, jo. Ta vlna do určitý míry, nechci, nechci, nejsem takovej expert, abych říkal, přejde, ale prostě to, že tak masivní nemůže bejt v nejbližších deseti letech, to je, to je zjevné, jo, aby každej rok vznikaly nové a nové, dvě, tři kapacity ve dvou, třech, pěti až desetimilionových zemích, to prostě nemůže existovat.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Nakolik je pro vás jako pro manažery, kteří řídí automobilky, složité najít v České republice, když tady jsou tři velké významné automobilky, nebo respektive i koncerny, najít dobrou pracovní sílu, pane předsedo?

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

Já bych ještě dodal trošičku malinkou poznámku k tomu výkaznictví. Co já si pamatuju, tak CzechInvest vykazoval třeba naší motorárnu, kterou jsme investovali z vlastních zdrojů a mám obavy, že je tam řada investic, které investují stávající podniky a jsou vykazovány, těch čtyřicet tři procent mně se zdá totiž poněkud nadsazený číslo. Co se týče těch, těch pracovníků, tam zatím, zatím není tak veliký problém. Celkově v automobilovým průmyslu je teďko zaměstnáno asi sto dvacet tisíc lidí a pokud budeme mluvit o třech tisících dalších u Hyundaie, nota bene v regionu, který vcelku má disponibilní pracovní sílu, tak to nevidím jako velký problém. Určitý problém vidím v kvalifikaci, a teď ne v kvalifikaci těch montážních dělníků, to vcelku je to nejjednodušší, ale když se podíváme na věkový průměr vysoce kvalifikovaných řemesel, podotýkám, tak najednou zjišťujeme, že jsme někde mezi padesáti až pětapadesáti lety a naše vzdělávací soustava není, není připravena v současné době tuto mezeru zaplnit. Daří se to částečně už na technikách u vysokoškoláků, ale u řemesel, a teď jsem se zase doslechl, že se bude podporovat další množství studentů do gymnázií, aby byla dobrá příprava pro vysokou školu, pro mě je to varovná informace, protože tím méně půjde studentů na odborné obory, a to i odborné obory s maturitou, a pak ta obrovská výhoda, a to jedna, jeden z důvodů, proč vcelku sem ti investoři jdou, protože Česká republika má poměrně velkou tradici v automobilovém průmyslu, teda ne poměrně, ale opravdu velkou tradici v automobilovém průmyslu, teď Škodovka je třetí nejstarší výrobce automobilů na světě, žijící výrobce tedy, ale je tady kompletní dodavatelský průmysl, takže bylo vždycky ke komu vstupovat, nebylo třeba stavět nové firmy, tak jako je to někde jinde, takže ...

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Vy jste mluvil, pane předsedo, o vzdělávání těch lidí, kteří, a o vzdělávání lidí, kteří jsou připravováni jako pracovní síla například pro automobilky, dovolte, abych teď citoval opět Miroslava Singera z onoho Strojírenského veletrhu v Brně. Doufám, že tentokrát mě nebudete opravovat za kontext. Souvisí to s pracovním trhem, jeho pružností. Cituji doslova: "Není mobilita pracovní síly, lidé se nestěhují za prací, investoři už mají problém sehnat kvalifikované pracovníky. Je také čím dál víc dlouhodobě nezaměstnaných a zvětšují se rozdíly mezi jednotlivými regiony." Konec citátu. Když se podíváme na budoucí vládu, ať bude složena z jakékoliv politické strany, je podle vašeho názoru tedy nezbytné pro další investování, rozvoj, vysoký rozvoj hrubého domácího produktu, aby došlo k té flexibilitě pracovního trhu?

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

No, je mi velmi líto, celý ten kontext byl o euru, že jo, takže i toto bylo, toto je věc, která Českou národní banku poměrně trápí z hlediska právě zavádění eura, protože ten kanál flexibility na pracovním trhu, kterej by měl v budoucnu vyvážit ten kanál pružnosti, který dává, dává ta vlastní měna a schopnost její vykývnout ten kurz nahoru, či dolů, prostě chybí a nevytváří se v tý ekonomice. Pokud jde o tu pracovní sílu a její dostatečnost, já myslím, že je třeba se dívat na ty investiční pobídky jako určitej program, kterým se subvencujou pracovní místa, jo. A v okamžiku, kdy českej daňovej poplatník subvencuje pracovní místa pro daňovýho poplatníka Polska nebo Slovenska, tak už to není v pořádku, jo, to prostě tak je, jo, jako to je bod, za kterým to ztrácí smysl a je třeba tudíž velmi, velmi pečlivě ten jev analyzovat, protože ty český fabriky mají problém s tím získávat lidi, ale současně je třeba si říct, že oni mají problém proto, že ty mzdy, který nabízejí, prostě nejsou tak atraktivní, z hlediska dlouhodobý nezaměstnanosti nejmíň dlouhodobě nezaměstnaných jsou, je ze středoškoláků, mezi těma lidma s obecným středoškolským vzděláním, nikoliv mezi absolventama učňáku s maturitou, a to je prostě pravda. Ty lidi jsou prostě pružnější, ochotnější, znají jazyky, jsou schopný se stáhnout, a my v tom máme problém, ale přitom ty sousedi ho nemají, jo, ty sousedi jsou ochotný přijet k nám a jít k nám dělat za stejný platy.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

A ty kroky byste tedy ...

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

A to je problém, to už prostě je známka problému.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Ty kroky byste tedy viděl, aby tento problém neexistoval, tak byste je viděl v čem především?

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

No, já si myslím, že je to trošičku o zdanění tý pracovní síly, o tom jsme se už bavili, no, a pak se ale bavíme o tom, že těžko se mně, těžko se mně ze stávající pozice prostě předepisujou hospodářské politiky vládě, jo. Vláda nám taky neříká, co máme dělat, abysme, abysme měli měnu pevnou, jo.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Ale když se podíváte něco, protože pracovní trh je, jak jsem studoval dokument, společný dokument vlády a České národní banky k přijetí eura, tak pracovní trh je tam velmi často zmiňován, tudíž logická otázka, jestliže, jestliže i sociální demokraté na programové konferenci si kladou cíl snížení nezaměstnanosti na šest procent, odstranění dlouhodobě nezaměstnaných, totéž chce Občanská demokratická strana, tak snížení zdanění práce v České republice je nezbytné v souvislosti s tím, aby zásadněji klesla nezaměstnanost z dnešních osmi celých devíti, pokud se nemýlím, na šest procent, je to tak?

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

Ono nejde ale o ten, o tu nezaměstnanost, aby klesla z osmi celých devíti na šest, ale jde také o to, aby nám tu nevznikaly regiony a generace lidí zvyklých žít na podpoře, a to je ta dlouhodobá nezaměstnanost. To je prostě empiricky zjištěno, že je mnohem těžší dostat člověka do zaměstnanosti, jakmile je prostě nezaměstnanej nad půl až třičtvrtě roku, že ty jeho pracovní návyky, prostě on se naučí v tom žít, on se v tom naučí fungovat, co si budeme povídat, a teď ten život není nijak, já bych ho nerad kreslil růžovýma barvama, ale prostě on si na to zvykne a dostat ho zpátky do zaměstnanosti je mnohem těžší, a to je věc, která nás trápí víc než celková výše tý nezaměstnanosti, která sice je poměrně vysoká na fakt, že ta ekonomika roste řádově až k pěti procentům, ale zas není drasticky výjimečná v kontextu toho okolí, jo, ale ten problém je skutečně na tý úrovni těch vlastně ukazatelů, který neukazujou, jak jsme na tom teď na hospodářským cyklu, jako celková výše nezaměstnanosti, ale který ukazujou, jak je pružnej ten trh práce, a to jsou počty, počty nezaměstnaných na jedno pracovní místo, jejich ochota odejít z tý nezaměstnanosti, fakt, aby nám nevznikaly tyhle ty generace, regiony, regiony lidí, který prostě nepracujou.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Pane předsedo.

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

No, já bych k tomu měl jednu poznámku. My pořád hovoříme o flexibilitě pracovní síly. Flexibilita pracovní síly v Česku prostě už z principu český mentality je problém. A ještě nikdy neudělal nikdo pořádnou analýzu výhod a nevýhod Český republiky, výhod a nevýhod, vůbec na podkladě kterých by se dala definovat nějaká budoucí hospodářská politika, to prakticky ...

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Počkejte, když se podíváte, ale když se podíváte na strategii hospodářské politiky, kterou připravil Martin Jahn jako vicepremiér.

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

To je sice hezký, ale to skutečně nevychází z jednoznačně definovanejch slabin, klasicky pak by tam muselo být, že flexibilita pracovní, lokální flexibilita pracovní síly v České republice je prostě nula historicky, když jsou atraktivní podmínky v Německu, tak se podívejte, kolik lidí, i kdyby mohlo, je zaměstnaných Čechů v Německu, kolik je Poláků v Německu nebo Rakousku a tak, takže ...

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

To znamená, nejsou popsány ty největší slabiny, a to vám chybí.

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

Přesně tak. A kdyby, když budu vycházet z toho, že tedy slabinou je flexibilita, tak se musím snažit přizpůsobit, když už vím, že nezměním tu ochotu lidí se stěhovat, já vám uvedu krásný příklad, když byly povodně na Moravě, my jsme nabízeli lidem byty, my jsme jim nabízeli dotace na rodinný domky, my jsme jim nabízeli vysoký platy a nepřihlásil se ani jeden, takže to prostě je daný, tak pak je třeba zřejmě trochu přizpůsobovat se taky té ochotě lidí a ne jenom říkat dobrý, tak ono se to zlepší, ona ta flexibilita přijde.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Pane viceguvernére.

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

Já nevím, jo, jestli je tohle to skutečně pevnej, pevnej rys český, český povahy. Když se člověk podívá na Balkán, tak tam vidí prostě pivovary, který zakládali český sládci za Rakouska-Uherska nebo mezi válkama, ta ochota těch lidí stěhovat se za prací, tuhle tu historku jsem kdysi slyšel o Slovensku, dneska to tam tak není, jo. My, dá se ukázat, že některý ty kroky, třeba na úrovni sociálních dávek, ke kterým bylo saháno v posledních letech, prostě změnily charakteristiky toho trhu práce, ty lidi jsou pragmatický, relativně chytrý, oni se prostě, uměj v tom chodit, jo, já souhlasím s tím, že je to, že ten současný stav je skutečně mimořádně špatnej, já to znám i z doby, kdy jsem ještě taky byl v nějakých průmyslových podnicích, kdy člověk zavíral jednu výrobní kapacitu, nabídne těm lidem pětatřicet kilometrů v druhý prostě, prostě místo, nabídne jim dovoz, nabídne jim, nabídne jim autobusy nebo příplatky ke mzdě, když budou dojíždět a oni se stejně, nejdou, jo, nejdou prostě, jsou, ale fakt si myslím, že trošičku to není, není jenom tou povahou, ale je to trošičku systémem, který jsme tady vytvořili.

 

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------

Včetně těch sociálních dávek. Viceguvernér České národní banky Miroslav Singer a předseda dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek. Oběma vám děkuji, že jste byli hosty Otázek, někdy příště na shledanou.

 

Vratislav KULHÁNEK, předseda dozorčí rady Škoda Auto
--------------------

Taky děkujeme.

 

Miroslav SINGER, viceguvernér České národní banky
--------------------

Na shledanou.