Rozhovor s L. Niedermayerem, členem BR ČNB (Rulíšková Michaela, Interview 21, 6. 11. 2000)
Nejen mediálně diskutovaná novela zákona o České národní bankce z pohledu právě centrální banky je tématem naší dnešní on-line konference s dlouholetým členem Bankovní rady Luďkem Niedermayerem.
Moderátor: Michaela Rulíšková
Host: Luděk Niedermayer
Michaela Rulíšková
Dobrý den, hostem dnešní on line konference je dlouholetý člen bankovní rady Dr.
Luděk Niedermayer. Hovořit budeme o novele zákona o České národní bance právě z pohledu centrální
banky. Pane doktore, shrňte prosím stručně výhrady centrální banky k novele zákona o ČNB.
Luděk Niedermayer
Z hlediska hlavní oblasti fungování centrální banky konstatuji, že v centrální bance
stále zůstává v nezměněném rozsahu pravomoc činit měnově politická rozhodnutí. Zjednodušeně řečeno,
měnit úrokové sazby tehdy, když to ekonomický vývoj vyžaduje. Toto považuji za klíčové. Na druhou
stranu novela zákona o ČNB v některých oblastech nejasná a vytváří možnost, že centrální banka v
budoucnu může fungovat hůře. Nejasnosti jsou například v oblasti povinnosti centrální banky
konzultovat ekonomické záležitosti s vládou a nejasnosti jsou zejména v oblasti zásahů, například
Parlamentu do běžného fungování centrální banky. Je to ten tak zvaný problém provozní oblasti ČNB.
Domnívám se, že celá řada těchto "požadavků poslanců" mohla být zpracována podstatně lépe, kdyby o
nich byla vláda a centrální banka informována během přípravného procesu. Takto se zákon stal
objektem určité tvořivosti poslanců v Parlamentu a výsledkem mohou být výše zmíněné nejasnosti.
Michaela Rulíšková
Hovořil jste o nezávislosti banky. Co ale říkáte názorům mnohých oponentů, že jste
zaměnili "nezávislost banky" za "nedotknutelnost banky".
Luděk Niedermayer
Nezávislost, jak už jsem zmínil, se projevuje zejména právem centrální banky
nastavovat měnovou politiku jak si to ekonomické analýzy vyžadují. Ve své odpovědi jsem se ale
nezmínil o tom, že by veřejnost a tudíž samozřejmě i politikové neměli mít právo určitým způsobem
informace o centrální bance získávat, event. dokonce i v některých oblastech ovlivňovat.
Michaela Rulíšková
5miliardová investice do rekonstrukce budovy ČNB vám na popularitě také příliš
nepřidala. Jak mamutí částku zdůvodňujete daňovým poplatníkům?
Luděk Niedermayer
Při diskusi o rekonstrukci budovy ČNB v Praze se bohužel málokdy objevují konkrétní
výhrady na toto téma. Asi by bylo dobré, kdyby kritici tohoto rozhodnutí vlastně řekli, co
centrální banka dělala tak špatně. Zdali bezpečnostné standardy budovy jsou příliš vysoké či zda
její vybavení ukazuje na plýtvání. Já za sebe osobně musím říci, že rozhodnutí o rekonstrukci bylo
velmi těžké, protože jsme věděli, že díky stavu a velikosti objektu bude toto velmi nákladné.
Dokonce jsme zvažovali i snažili se provádět kroky, které by nám umožnili budov prodat a postavit
zřejmě o něco nižším nákladem budovu levnější. Tato cesta se však ukázala jako nerealizovatelná.
Chtěl bych říci, že uvnitř centrální banky udělalo její vedení všechno pro to, aby tato nákladná
akce byla co možná nejméně nákladná. A myslím, že nemusím zacházet do podrobností o tom, kolikrát
jsme o této problematice jednali, jaké soutěže byly vypisovány, aby rekonstrukce byla co nejméně
nákladná, apod.
Michaela Rulíšková
Pan Jaroslav Piňka z Prahy se ptá: Vyvodila bankovní rada někdy konkrétní kritické
závěry v souvislosti se situací v bankovním sektoru? Narážím na bezhlavé udělování licencí více než
50 bankám a následnou lavinu krachů v polovině devadesátých let.
Luděk Niedermayer
Troufl bych si velmi rozhodně oddělit otázku od udělování bankovních licencí od
problému v bankovním sektoru, které se objevily později. DOmnívám se, že názor, že kdyby bylo méně
bank, bylo by méně krachů, je velmi zavádějící. Naopak transformující se ekonomika nezbytně
potřebovala rozvoj finančního systému a vznik více bank výrazným způsobem podpořil konkurenci v
této oblasti. Domnívám se tedy, že problém v bankovním sektoru nebyl vyvolán tím, že vznikaly nové
banky, ale vycházel jednak ze způsobu ekonomického vývoje v ČR a zřejmě také z nedostatečné kvality
bankovního dohledu v počátečním období. Zde je třeba říci, že pokud si dobře vzpomínám, tak někdy v
polovině devadesátých let došlo k velmi výrazným personálním změnám v této oblasti a oblast
bankovního dohledu byla přesunuda dokonce pod jiného člena bankovní rady. Zároveň se ale domnívám,
že na problém bankovního dohledu je třeba pohlížet trošku šířeji a orovnávat výkonnost bankovního
dohledu s kvalitou výkonu obdobných regulatorních funkcí v ČR. A zde mám pocit, že bankovní dohled
si stojí poměrně dobře. Na závěr bych chtěl podotknout, že bych byl rád, kdyby nexistovalo rovnítko
mezi centrální bankou a bankovním dohledem. Centrální banka je přece jenom měnová instituce. A
domnívám se, že začlenění bankovního dohledu do ČNB přispělo k tomu, že nyní je na poměrně vysoké
kvalitativní úrovni.
Michaela Rulíšková
V čem je zodpovědnost člena bankovní rady větší než ministra vlády. Ptám se v
souvislosti s platy v ČNB, které novela také upravuje.
Luděk Niedermayer
Především ministrem se v naší parlamentní demokracii stává zástupce strany, které se
podařilo získat ve volbách pozici umožňující sestavení vlády. Členem bankovní rady by měl být
odborník v oblasti měnové politiky a finančního systému, který má dostatečné znalosti, a to aby
tuto funkci zodpovědně zastával. Realitou je, že takoví lidé mají často uplatnění v soukromém
sektoru. V případě, že jim, podle mého názoru nesmírně prestižní funkcí člena bankovní rady nebude
nabídnuto určité adekvátní finanční ohodnocení, nebudou mít o tuto práci zájem. Samozřejmě existují
nepochybně desítky nebo i stovky lidí, kteří za plat ministra jsou připraveni jít do bankovní rady,
řešit obvyklé manažerské problémy, hlasovat o změně úrokových sazeb. Je otázkou, jestli to jsou
přesně ti lidé, kteří následně plní ústavou stanovené úkoly centrální banky.
Michaela Rulíšková
Pan Eduard Krška z Ostravy se ptá: Kdo a jak konstroluje činnost bankovní rady. Je
to president?
Luděk Niedermayer
Činnost bankovní rady je kontrolována pouze ve smyslu, že bankovní rada je
vrcholovým orgánem ČNB. Kontrolovat je tedy třeba Českou národní banku i de facto nepřímo
rozhodování bankovní rady. Za současného stavu, to znamená na základě nyní platného zákona se tato
kontrola odehrává v zásadě ve třech rovinách. Centrální banka ke kontrole svého hospodaření najímá
nezávislou auditorskou firmu, jejíž výrok je součástí výroční zprávy. Druhým kanálem je zákonem
stanovená komunikace s Parlamentem. Odehrává se tak v rovině poskytování zpráv o hospodaření, tak v
oblasti předávání informací o ekonomickém vývoji. Posledním, podle mého názoru, neméně důležitým
kanálem je komunikace s širokou veřejností. Například v oblasti měnově politických rozhodnutí
patříme mezi nejtransparentnější banky na světě, když již několik dní po jednání zveřejňujeme
určité shrnutí diskuse. Snaha o aktivní komunikaci je, podle mého názoru, vidět také ze šíře
inforamcí, které poskytujeme jak v našich publikacích, tak v poslední době zejména prostřednictvím
Internetu.
Michaela Rulíšková
Domníváte se, že jeden ústavní činitel může mít tolik kvalitních informací, aby mohl
jmenovat vrcholný orgán nejvyšší měnové instituce. V demokratickém světě takové řešení nemá
obdoby.
Luděk Niedermayer
Domnívám se, že otázka přístupu k informacím zde není relevantní, neboť v tomto
případě nepochybně tento ústavní činitel je schopen získat velmi široké spektrum názorů na tento
problém. Domnívám se, že zcela analogicky bylo postupováno v případě, kdyby zákon upravoval jiný
mechanismus. Proto se domnívám, že se zde nejedná ani tak o věcný problém jako o problém
politický.
Michaela Rulíšková
Proč, podle vás, zanikla v polovině devadesátých let komunikace mezi ČNB a vládou? A
to zřejmě do té míry, že povinný dialog nařizuje plánovaná novela.
Luděk Niedermayer
Nedomnívám se, že nějaký dialog zanikl. Ministr financí například vždy dostával
všechny podklady, které byly projednávány v bankovní radě, zejména tedy měnové dokumenty. Zároveň
měl možnost se na jednáních bankovní rady účastnit. Já jsem v bankovní radě již od roku 1996 a
neměl jsem pocit, že v té době došlo k nějaké totální blokaci komunikace. Nedomnívám se, že vláda
měla nedostatek informací o tom, jak se ekonomika vyvíjí. A například spolupráce s Ministerstvem
financí byla vždy na poměrně vysoké úrovni.
Michaela Rulíšková
Nedostatky v komunikaci jsou vám ale vytýkány především v souvislosti se sešlápnutím
něnové brzdy v červnu 1996.
Luděk Niedermayer
Podle mého názoru sešlápnutí brzdy je velmi nepřesnou informací. Domnívám se, že z
ekonomického hlediska je velkým problémem tehdejší ekonomický vývoj zpětně analyzovat a tudíž dojít
k názoru o adekvátnosti zvolených politik.
Michaela Rulíšková
Ekonomický analytik PPF Pavel Kohout se vás ptá: Veřejnost v EU i ČR neustále čte o
slabém euru. Přitom zapomíná, že během osmdesátých let a během větší části devadesátých let trpěla
většina národních evropských národních měn rovněž kursovými výkyvy. A kromě toho výrazně vyšší
inflací. Neměla by, podle vás, ECB a snad také ČNB dělat více pro informování a vzdělávání
veřejnosti ohledně společné evropské měny?
Luděk Niedermayer
Netroufnu si hodnotit působení ECB v této oblasti, ovšem zdá se mi, že zájem občanů
o problém jednotné měny se v posledních, řekněme 10 let, asi změnil. Jestliže dříve bylo cestování
do zahraničí spojeno například s neustálými problémy s měněním bankovek platných v jedné zemi za
bankovky jiné, dnes v době kreditních karet tento problém již zanikl. Pro nás v ČR je, podle mého
názoru, problematika jednotné měny přece jenom trošku vzdálená. Nejprve potřebujeme zlepšit situaci
v ČR následně se pokusit vstoupit do EU a až poté diskutovat o tom, v kterém momentu euro zavedeme.
Je zřejmé, že v té době ve většině Evropy bude jednotná měna platit a proto se domnívám, že to bude
poměrně přirozený proces.
Michaela Rulíšková
Nyní jste bankou napůl s guvernérem, napůl bez guvernéra. Jaká u vás panuje
atmosfére.
Luděk Niedermayer
Jsme bankou s guvernérem, protože pan guvernér odstupuje až ke konci listopadu. Chci
jen veřejnost ubezpečit, že centrální banka v těchto dnech funguje tak, jako obvykle.To znamená,
doufám, poměrně dobře.
Michaela Rulíšková
Dotazy mnoha čtenářů směřují k vašim typům na nového guvernéra. Chápu, že vzhledem k
zaměstnaneckému poměru bude odpověď asi problém.
Luděk Niedermayer
Ano.
Michaela Rulíšková
Děkuji za rozhovor.
Luděk Niedermayer
Těšilo mě.