ČNB – za vším hledej firemní kulturu

Jakub Holas, ředitel odboru komunikace ČNB
(HR Fórum 16. 10. 2025, rubrika INSPIRACE)

Česká národní banka patří mezi nejúspěšnější zaměstnavatele v Česku a zároveň se těší nejvyšší důvěře veřejnosti. V soutěži Pluxee Zaměstnavatel roku 2025 obsadila 3. místo v kategorii do 5 000 zaměstnanců a podle průzkumu agentury STEM jí věří 73 % obyvatel, což z ní činí nejdůvěryhodnější veřejnou instituci v zemi. Ve svém týmu má špičkové odborníky, kterým dokáže nabídnout atraktivní pracovní prostředí podporující profesní i osobní růst a současně soudržný kolektiv, který sdílí společné hodnoty.

Co je základem úspěchu? ČNB vsadila na systematický rozvoj firemní kultury – od pečlivého definování společných hodnot až po jejich každodenní propagaci prostřednictvím interní komunikace. Do celého procesu se zapojili všichni zaměstnanci, a to díky řadě společných výzev a aktivit. Silným impulzem byla i osobní podpora guvernéra ČNB Aleše Michla, který debatu o firemní kultuře inicioval a podílel se na vzniku desatera společných hodnot.

Interní komunikace v období změn

ČNB je centrální bankou České republiky, jejímž hlavním mandátem je pečovat o cenovou a finanční stabilitu v ČR. To se daří – průměrná inflace za celý loňský rok činila 2,4 %, tedy nejméně od roku 2018. Také finanční systém v ČR je díky aktivní roli ČNB stabilní a odolný vůči případným nepříznivým vlivům. Vedle těchto priorit se bankovní rada ČNB v uplynulém období soustředila i na modernizaci instituce, efektivnější hospodaření a zlepšení výsledků práce. Organizační struktura prošla racionalizací a v roce 2023 zaniklo 5 % pracovních míst, včetně některých manažerských pozic. V takovém období hraje rozvoj firemní kultury klíčovou roli – podporuje otevřenou komunikaci, spolupráci napříč útvary, sdílení zkušeností, respektující pracovní prostředí i vnitřní motivaci zaměstnanců.

Desatero hodnot

Základem diskuse o společných firemních hodnotách bylo setkání zaměstnanců s guvernérem. Z něj vzešlo celkem deset společných hodnot, mezi které patří odbornost, nezávislost, důvěryhodnost, morálka a etika nebo kreativita a inovativnost. Tyto hodnoty se ČNB zavázala systematicky rozvíjet a propagovat v rámci interní komunikace. Zaměstnanci se s nimi setkávají na vizuálních prvcích, od plakátů umístěných ve společných prostorách až po hrníčky ve sdílené kavárně. Hodnoty jsou inspirací také pro pravidelné zaměstnanecké výzvy, ankety nebo soutěže. Důležitým pilířem se staly semináře s lektorkou a herečkou Zdeňkou Žádníkovou, jejichž cílem je hodnoty blíže představit zaměstnancům a udělat další krok k tomu, aby je celá banka začala naplno žít. Nejprve se jich zúčastnili vedoucí pracovníci, kteří pomohli hodnoty dále definovat a ukotvit v týmech, poté se otevřely všem zaměstnancům. Lektorka na nich srozumitelně a atraktivním způsobem ukazuje, jak lze k hodnotám přistupovat v praxi, například jak zvládat výzvy v mezilidské komunikaci.

Co mají společného komunikace a tuba zubní pasty? Obsah, který se dostane ven, nelze vzít zpět.

Co mají společného komunikace a tuba zubní pasty? Obsah, který se dostane ven, nelze vzít zpět.

Podpora inovací a růstu

Rozvoj firemní kultury se ale neomezuje jen na semináře. ČNB systematicky podporuje profesní i osobní růst zaměstnanců, nabízí odborná školení, jazykové kurzy, mentoring i vzdělávání doma i v zahraničí. Současně vytváří prostředí, které umožňuje sladit profesní ambice s osobním životem, a pořádá řadu kulturních a sportovních akcí pro zaměstnance i jejich rodinné příslušníky. Sportovní hry, dětské dny pro celou rodinu, ukázkové lekce netradičních sportů nebo společná setkání posilují týmového ducha a utužují zaměstnaneckou komunitu. ČNB nejen úspěšně plní svůj zákonný mandát, ale ukazuje i to, že veřejná instituce může fungovat moderně a být atraktivním zaměstnavatelem. Prestižní ocenění i vysoká důvěra potvrzují, že investice do firemní kultury se skutečně vyplácí. Za každou značkou totiž stojí lidé, kteří jí vdechují život i hodnoty.