(Bankovnictví 20.12.2001 strana: 20, rubrika: Měnová politika)
Letošním vydáním dvou zlatých pamětních mincí zahájila ČNB pozoruhodný projekt "Deset století architektury". Rozhodla se jím oslavit nejvýznamnější architektonické památky na území českého státu a připomenout jejich nadčasový význam. V rámci projektu dojde v letech 2001 až 2005 k postupnému vydání deseti typů zlatých dvoutisícikorun s hmotností 6,22 g, průměru 20 mm, síle 1,40 mm a ryzosti 999,9.
Námětem první mince této emise vydané v březnu se stala románská rotunda ve Znojmě. Druhá mince, jejíž vernisáž se uskutečnila v září, je inspirována raně gotickou částí kláštera ve Vyšším Brodě. Na dalších mincích budou ztvárněny pozdně gotická kašna v Kutné Hoře, renesanční zámek v Litomyšli, pozdně renesanční štíty domů ve Slavonicích, barokní zámek v Buchlovicích, empírový zámek Kačina, novogotický zámek Hluboká, kubistický dům v Lázních Bohdaneč a současnou architekturu představí Tančící dům v Praze. Podle slov ředitele peněžní sekce ČNB Leopolda Surgy banka při výběru jednotlivých námětů úzce spolupracovala s Kanceláří prezidenta republiky a duchovními otci výstavy Deset století architektury. Komise ČNB pro posouzení návrhů si klade za cíl, aby předložené návrhy neustrnuly jen na jakémsi vnějším přepisu slohu té které stavební památky. Sleduje ambice vyšší - prostředky přiměřenými tomuto oboru sochařské tvorby připomínat i životní sloh a ducha doby, jež vybrané památky symbolizují.
Vernisáž ve Vyšším Brodě
Příkladem tohoto přístupu je návrh vyšebrodské mince akademického sochaře Michala Vitanovského, který při její vernisáži 26. září v kapitulní síni cisterciáckého kláštera ve Vyšším Brodě spojené s regionální prezentací ČNB řekl: " Když jsem si před časem prohlížel seznam témat edičního plánu pamětních mincí ČNB, zaškrtával jsem si náměty, které mne zaujaly okamžitě. Mezi ně patřila mince s námětem Vyššího Brodu, s námětem tolik emociálně inspirativním, že jsem si pomyslel, že soutěžní návrh se "udělá" sám. Nemýlil jsem se. Pomohly mi samozřejmě konkrétní inspirační zdroje - samotný klášter a zejména jeho raná historie jako průsečík setkání dvou významných fenoménů: cisterciáckého řádu, který k nám z Francie přinesl ranou gotiku a později se podílel i na vývoji vrcholné gotiky, a rodu pánů z Růže jako mecenáše vyšebrodského kláštera. Není tedy náhodou, že na minci jsou zastoupeny oba tyto fenomény - Vok z Rožmberka podle obrazu Mistra vyšebrodského oltáře a fragment kružby gotického okna zdejšího kláštera." Podle autora mince je dobré si uvědomit, že jestliže cisterciáci měli u nás velkého příznivce v králi Václavu II., jehož ztělesněním byl zbraslavský klášter, pak velké šlechtické rody v Čechách představované právě Rožmberky po sobě zanechaly tuto památku ve Vyšším Brodě.
Rozhled a moudrost mecenášů
Vernisáž vyšebrodské mince byla příležitostí připomenout myšlenky, které se jakoby klenou nad samotným světem architektury. Z proslovu historika umění Jaromíra Procházky lze v tomto smyslu připomenout následující slova: " Vztahy cisterciáků k českým zemím se objevují už na počátku 12. století, v průběhu doby se prohlubovaly. Tento řád přinášel do Čech jak architekturu, tak kulturu v různých podobách. První provizorní kostel vyšebrodského kláštera byl vysvěcen roku 1259, roku 1297 vznikl základ současného kostela. V první čtvrti 14. století došlo k vybudování presbytáře a příčné lodi kostela. Hlavní loď byla vystavěna v průběhu 60. až 80. let 14. století. Stavební duch a vývoj byly složité a náročné. Řada stavebních fází přinesla vyšebrodskému klášteru život a klášter na oplátku přinášel život zdejšímu odlehlému kraji." Nejdůležitější fází ve stavbě kláštera bylo vybudování kapitulní síně. Zde se poprvé vyskytl stavební prvek, který předznamenal další vývoj gotické architektury v Čechách. Oproti románským stavbám, které pracovaly s hmotným kamenným zdivem určujícím prostor stavby, přišlo něco, co prostor odlehčovalo - klenby. Datování klenby kapitulní síně vyšebrodského kláštera se vkládá do období 1275-1300. Zásadní architektonický prvek, který je zde použit poprvé, je sklenutí klenby na jeden štíhlý sloup, zde ozdoben krásnou hlavicí s rostlinnými a živočišnými motivy, z níž vycházejí tři ramena. Staviteli se zde podařilo něco, co se později transformovalo do tzv. hvězdicové klenby. Jde o první příklad v české architektuře, kdy je stavba podřízena prostoru, nikoliv naopak. " Abychom si uvědomili celistvost počinu založení a fungování tohoto kláštera, připomenu, že vedle knihovny se 70 000 svazky, v níž se nachází na 1200 iluminovaných rukopisů, je tu galerie významná především obrazy klasiků české barokní malby. I to je součástí kulturního dědictví, stejně jako devět deskových gotických obrazů Mistra vyšebrodského oltáře, které někdy kolem roku 1345 pro klášter objednal jeho velký příznivec a mecenáš Petr I. Vok. Tyto obrazy představují velkou kapitolu dějin výtvarného umění na českém území, soustřeďujícího podněty přicházející z Francie, z Porýní, ale i ze severní Itálie, a přetvářeného do svébytného stylu s českými národními rysy," dodal J. Procházka . "Mecenáši zdejšího kláštera věděli, že má-li ekonomická síla přetrvat, má-li mít schopnost přežít, musí být dána do služeb společnosti - v tomto případě cisterciáckého řádu. My, kteří v této chvíli tak monumentálního počinu nejsme schopni, se z něj můžeme na tomto místě po 750 letech poučit a ocenit jej."
Přesah hranic světa peněžnictví
Vydání vyšebrodské mince naznačilo, že v mnohém může tento akt přesahovat hranice světa
numismatiky či sběratelství a že i exkluzivní mince se může dotýkat prostého života. To naznačil
převor vyšebrodského kláštera páter Justin: " My, kteří žijeme v tomto klášteře, se zde, v
kapitulní síni, shromažďujeme jen při nejvýznamnějších událostech, k nimž patří volba opata,
hlasování o přijetí nových členů řádu, nebo při úmrtí někoho z nás. Na tomtéž místě, kde začínal
pozemský život v klášteře, odchází za doprovodu modliteb spolubratři do království nebeského.
Vernisáž zlaté mince je pro klášter událostí rovněž významnou. Duch gotiky je na ní tak vystižen,
že mám tak hlubokou radost, kterou ani slovy vyjádřit nemohu. Proto vzdávám poděkování České
národní bance a jejímu guvernérovi za podporu takového počinu. Náš národ se potřebuje obracet ke
svým kořenům, aby obstál a mohl hledět do budoucnosti."