Bankéři, hybaj zpátky do školy!

Aleš Michl (Mladá fronta DNES 17. 8. 2020 strana 8, rubrika Názory)

Jestřábi a holubice

Během příštích 12 měsíců navštívím 24 škol po celém Česku. Měl jsem i schůzku s kardinálem Dominikem Dukou a dohodli jsme se, že navštívím také školy církevní. Na školách budu mluvit jen tak o ekonomice a finanční vzdělanosti.

I o tom, že do dvou let by mělo v sídle České národní banky v pražské ulici na Příkopě vyrůst nové návštěvnické centrum.

Vznikne na místě bankovní haly, která je vidět po vstupu do budovy. A bude to super – banka se ještě více otevře veřejnosti.

Na ty cesty mám připraveno pár ekonomických hádanek. Třeba tuhle od popularizátora matematiky Martina Gardnera: Bill prodal Tomovi svoji motorku za 100 dolarů. Tomovi dělala jen problémy, a tak ji později prodal Billovi zpět za 80 dolarů. Další den Bill prodal motorku Robertovi za 90 dolarů. Kolik Bill vydělal? A) 10 dolarů, B) 20 dolarů, C) 30 dolarů.

Když jsem tu hádanku dal na Twitter, tak ze 489 lidí hlasovalo 17 procent pro B, 33 procent pro A, 50 procent pro C. No, je to chyták, neboť všechny tři možnosti mohou být správně. Záleží jen na tom, jak si nadefinujeme slovo „vydělal“, respektive „zisk“. Koupit za 80, prodat za 90 rovná se zisk 10 dolarů. Prodat za 100 a koupit za 80 rovná se zisk 20 dolarů. Když ale budu uvažovat dál, tak výdělek 20 a pak prodej o 10 dráž rovná se zisk 30.

Proto se někdy můžete na nějaký problém zeptat pěti ekonomů – a dostanete pět různých odpovědí, někdy i šest. Na těch přednáškách na školách zkusím povzbudit samostatné přemýšlení našich dětí – jedinou obranu proti ekonomickým chytákům všeho druhu.