Pánové Rašín, Engliš a jejich vozy

Aleš Michl (Mladá fronta DNES 29. 4. 2019 strana 10, rubrika Názory)

Jestřábi a holubice

O víkendu jsme na přehlídce veteránů v Praze postavili krásný stánek ČNB s hrami pro děti. Byla tam i stoletá auta, koruna slaví sto let – tak proto. Říkal jsem si, čím asi tak jezdili dva hlavní představitelé tehdejší ekonomické scény – Alois Rašín a Karel Engliš.

Nejsou o tom přesné záznamy. Nejpravděpodobnější verze: Rašín vozem značky Praga, model Grand. Byl to oficiální vůz pro vládu. Značka náležela prostřednictvím První českomoravské továrny na stroje (později ČKD) do koncernu Živnostenské banky, ke které měl blízko. Plus k tomu měl ještě od roku 1918 koupený vlastní ojetý automobil neznámé zahraniční značky.

Karel Engliš měl zase blízko k Akciové společnosti dříve Škodovy závody v Plzni, a tak kromě vládního auta preferoval spíše značku koupenou v roce 1925 plzeňskou škodovkou – Laurin & Klement. Cena Pragy Grand odpovídala tehdy 150 průměrným mzdám (ta Rašínova vlastní ojetina vyšla desetkrát levněji). Cena Laurin & Klement – Škoda 450 odpovídala 170 průměrným mzdám. Dnes cena nástupnické luxusní Škody Superb ve výbavě Laurin & Klement odpovídá 35 průměrným mzdám.

Tehdy bylo v Čechách pět tisíc aut, dnes 5,7 milionu. Tehdy se muselo troubit před každou křižovatkou, dnes si troubením vyléváme zlost. Tehdy byl nedostatek benzinu i jídla, dnes si dáváme do trumpety.

Máme se blbě, co?