Popis Registru pro platby na kontakt

Česká národní banka provozuje Registr pro platby na kontakt (dále jen „Registr“). Hlavní role ČNB spočívá v nabídnutí technického řešení k realizaci služby platby na kontakt přímým účastníkům systému CERTIS (tj. bankám v Systému mezibankovního platebního styku). Samotnou službu Platba na kontakt ČNB neprovozuje.

Hlavním účelem Registru je správa párů mobilních telefonních čísel a čísel účtů včetně názvů účtů. Do Registru se mohou zapojit pouze přímí účastníci systému CERTIS, kteří splnili předem stanovené podmínky pro připojení a používání jeho služeb. Zapojení do Registru není pro účastníky CERTISu povinné. Popis služeb a pravidla Registru upravují Pravidla systému CERTIS, zejména příloha č. 8. Komunikace mezi účastníkem Registru a Registrem probíhá pomocí zabezpečených webových služeb.

Registr uchovává profily tvořené číslem účtu, mobilním telefonním číslem a názvem účtu. Požadavek na vytvoření, popřípadě zrušení profilu zasílá do Registru připojená banka. Ta zasílá tyto údaje do Registru na základě požadavku svého klienta. Údaje z profilu v Registru pak umožňují bankám zúčastněným v Registru nabízet podání platebního příkazu se znalostí telefonního čísla příjemce – tzv. službu Platba na kontakt. Klient do registru zapojené banky vyplní platební příkaz, kde místo čísla účtu příjemce vyplní jeho telefonní číslo. Banka následně zašle požadavek na Registr ke zjištění čísla účtu příjemce. Pokud Registr na základě telefonního čísla najde odpovídající profil, vrátí bance číslo účtu a název účtu. Se znalostí čísla účtu zasílá banka do CERTISu příkaz k úhradě formou běžné úhrady nebo jako okamžitou platbu. Doba od vyslání dotazu na Registr a odpověď Registru se počítá v řádech milisekund.

V Registru je možné uchovávat k jednomu číslu účtu více telefonních čísel, avšak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více čísel účtů.

Službu Platba na kontakt provozují samotní účastníci Registru (banky). Protože je účast v Registru dobrovolná, ne všechny banky službu Platba na kontakt nabízejí. Platby na kontakt mohou přijímat klienti zapojených bank, kteří si tuto službu u své banky aktivně sjednají a spárují své telefonní číslo s číslem svého bankovního účtu. Při zasílání peněz uživatelům této služby pak mohou plátci namísto čísla účtu vyplnit jejich telefonní číslo. Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB nebudou moci platbu na kontakt přijímat.

Maximální limit pro částku jedné platby je stanoven na 5 000 Kč, minimální částka platby je 1 Kč. Platbu na kontakt je možné zadat pouze v českých korunách.

Na přípravě služeb Registru spolupracovaly Česká bankovní asociace a ČNB. Seznam zapojených bank (pdf, 199 kB) do Registru a Pravidla Registru jsou k dispozici na webových stránkách ČNB. Standard pro službu Platba na kontakt je dostupný na webových stránkách ČBA (externí odkaz).

ČNB v rámci prevence proti finančním podvodům upozorňuje, aby klienti bank posílali peníze pouze lidem, které znají a důvěřují jim. Zejména by se měli mít na pozoru před nevyžádanými a potenciálně podvodnými žádostmi o peníze. S tím, jak se zvyšuje rychlost a komfort provedení plateb, zkracuje se i doba, za kterou mohou lidé o své peníze přijít. Více informací o tom, jak se bránit finančním podvodům, je možné najít na vzdělávacím webu ČNB penizenauteku.cz v rubrice Podvody.