Sekce peněžní a platebního styku

Ladislav Kročák

Ing. Ladislav Kročák, ředitel

Mgr. Kateřina Dvořáková, náměstkyně ředitele sekce

odbory

  • odbor peněžního oběhu a ochrany platidel
    JUDr. Jan Mayer, náměstek ředitele sekce pověřený řízením odboru
  • odbor bezhotovostního platebního styku
    Ing. Martin Hanzal, ředitel odboru
  • odbor regulace platebního styku
    Mgr. Michal Vodrážka, MPP, ředitel odboru
  • odbor region Morava
    Ing. Martina Koudelová, MBA, ředitelka odboru
  • pobočka Praha
    Ing. Vladislav Jetenský, CIA, FCCA, ředitel pobočky
  • pobočka Hradec Králové
    Ing. Jiří Vik, ředitel pobočky
  • odbor provozní Ústí nad Labem
    Ing. Alena Jestříbková, ředitelka odboru
  • odbor provozní Plzeň
    Ing. Jarmila Sedláčková, ředitelka odboru
  • odbor provozní České Budějovice
    Ing. Karol Szitás, ředitel odboru

zajišťuje

  • návrhy prováděcích právních předpisů v oblasti peněžního oběhu,  v součinnosti se sekcí kancelář návrh zákonných úprav peněžního oběhu
  • zpracování výkladových stanovisek k právním předpisům týkajícím se peněžního oběhu, včetně odpovědí na dotazy veřejnosti
  • správu zásob českých peněz, správu zlata a dalších drahých kovů včetně pamětních stříbrných a zlatých mincí
  • věcnou správu a rozvoj systému IS SZP, IS HOB, IS OPSM
  • metodiku v oblasti hotovostního i bezhotovostního platebního styku
  • dohled nad peněžním oběhem
  • ochranu české měny před paděláním a funkce národních středisek pro analýzu padělků eurobankovek a euromincí
  • vzhled a parametry nových českých bankovek a mincí
  • koordinaci pořádání odborných kurzů o rozpoznávání bankovek a mincí podezřelých
  • z padělání nebo pozměňování včetně školení nových účastníků a vydávání osvědčení o absolvování odborného kurzu
  • koordinaci testování zařízení pro zpracování tuzemských bankovek a mincí včetně zajištění výstupů pro zveřejnění povinných údajů
  • v oblastech regulace platebního styku, včetně platebních systémů, digitálních peněz centrálních bank (CBDC) a pravidel jednání při poskytování platebních služeb a vydávání elektronických peněz:
    • navrhování koncepce a zásad regulace a dohledu nad finančním trhem
    • spolupráci s Ministerstvem financí a dalšími ústředními orgány při přípravě zákonných úprav
    • výklad regulatorních pravidel
    • vypracování návrhů vyhlášek, opatření obecné povahy nebo úředních sdělení, nejsou-li ve věcné působnosti jiného organizačního útvaru ČNB, včetně jejich konzultace s účastníky trhu
    • monitoring vývoje evropského práva a přípravu stanovisek k návrhům jejich změn
    • zpracování stanovisek k vybraným právním předpisům s dopadem do regulace a dohledu nad finančním trhem
    • aktivní spolupráci s evropskými orgány dohledu a ESCB
  • dozor (oversight) nad provozovateli platebních a vypořádacích systémů, elektronických platebních prostředků, schémat a dohod
  • monitoring a vyhodnocování vývoje v oblasti inovací v platebním styku, včetně digitálních peněz centrálních bank (CBDC)
  • metodiku vedení účtů a poskytování platebních služeb klientům ČNB
  • správu a rozvoj systému ABO – systému účetnictví a platebního styku
  • věcnou správu a rozvoj systému mezibankovního platebního styku CERTIS
  • Ceník obchodních a peněžních služeb ČNB
  • koordinaci agendy státní pokladny v oblasti poskytování platebních služeb
  • obstarání a distribuce debetních karet klientům
  • provozní činnosti v útvarech dislokovaných v Praze, Brně, Ostravě a Hradci Králové především v oblastech:
    • správa zásob peněz
    • pokladní operace
    • zpracování peněz
    • prodej pamětních mincí a sběratelského materiálu smluvním partnerům ČNB
    • poskytování náhrad za poškozené peníze, výměnu neplatných a oběhem opotřebovaných peněz
    • provádění platebního styku
    • vedení účtů státního rozpočtu a ostatních klientů včetně účtů státních finančních aktiv a pasiv včetně pokladních operací na vedených účtech
  • provozní činnosti v útvarech dislokovaných v Ústí nad Labem, Plzni a v Českých Budějovicích především v oblastech:
    • provádění platebního styku
    • vedení účtů státního rozpočtu a ostatních klientů včetně účtů státních finančních aktiv a pasiv

Zpět na hlavní schéma