T. Nidetzký odpovídá na vaše dotazy k úvěrovému moratoriu

„Ukončením moratoria nic nekončí, vracíme se k odkladu splátek, který tady byl i před ním,” říká viceguvernér Tomáš Nidetzký a dodává, „že jeho největší úloha spočívá v osvětě – ukázat klientům, že pokud se dostanou do problému se splácením, nejlepší cestou je kontaktovat banku a společně hledat řešení.”

Audio (mp3, 30 MB)

Obsah dílu:

  • 00:22 Co konec moratoria, které bylo na jaře zavedeno v reakci na náhlý ekonomický útlum způsobený protiepidemickými opatřeními, znamená pro domácnosti?
  • 02:06 Je možné požádat o odklad splátek i po skončení moratoria, a pokud ano, jak?
  • 03:00 Proč už není potřeba prodloužení moratoria, tedy plošných odkladů splátek? Část podnikatelů i zaměstnanců byla dopady koronavirové krize postižena i v období po konci října, kdy moratorium skončilo.
  • 04:10 Mají banky povinnost vyhovět žádosti o odklad splátek člověku, který nemá příjmy v důsledku nouzového stavu a restriktivních opatření uvalených na výkon podnikatelské činnosti? 
  • 05:35 Banka přiznala pouze odklad jistiny splátky úvěru s tím, že úroky musí klient hradit bez odkladu. Je tento postup možný a „správný“?
  • 07:21 Může nebo dokonce musí banka nechat spotřebitele, s kterými se individuálně dohodne na odkladu splátek kvůli pandemii, do registru klientských informací? 
  • 09:35 Může ČNB přikázat nebo alespoň doporučit bankám odklad splátek? Plánuje to ČNB?
  • 11:50 Ustojí banky propad, který může nedostupnost vymáhání některých úvěrů v covid období bankovními sektoru přinést? Nemám se bát o své úložky v bance? Je bankovní sektor dostatečně stabilní?