ČNB poskytla dne 17. 1. 2025 informace založené na datech podle dohledového/statistického reportingu týkající se vybraných ukazatelů sektoru fondového investování.
ČNB vyřídila dne 17. 1. 2025 v souladu s § 6 Informačního zákona odkazem na již zveřejněnou informaci žádost o poskytnutí rozhodnutí, na základě kterého ČNB odejmula Podnikatelské družstevní záložně povolení působit jako spořitelní a úvěrní družstvo.
ČNB poskytla dne 23. 1. 2025 následující informace:
Podle § 16 odst. 1 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ČNB“), jsou platné bankovky a mince vydané ČNB zákonnými penězi ve své nominální hodnotě při všech platbách na území České republiky. Toto ustanovení zákona o ČNB doplňuje § 5 odst. 1 zákona č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb. o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOBM“), který stanoví, že každý je povinen přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení, ledaže je oprávněn jejich příjem odmítnout. Dále podle § 5 odst. 4 ZOBM platí, že kdo přijímá tuzemské bankovky nebo mince jako plnění vlastní pohledávky, nesmí za jejich přijetí požadovat úplatu. Za porušení této povinnosti však ZOBM nestanovuje obchodníkům žádnou sankci.
Obecně tedy platí, že obchodníci v České republice (tj. včetně provozovatelů veřejné dopravy) jsou povinni tuzemskou hotovost akceptovat. V jakých případech je obchodník oprávněn odmítnout příjem tuzemské hotovosti, je blíže specifikováno ve výkladovém stanovisku ČNB K povinnosti akceptace hotovosti obchodníky.
Z hlediska dodržení povinnosti akceptace tuzemské hotovosti je relevantní, zda provozovatel veřejné dopravy umožňuje cestujícím kromě bezhotovostní úhrady rovněž úhradu v hotovosti tak, aby právo zákazníka na platbu v hotovosti bylo v praxi realizovatelné, aniž by byl nucen k tomu vynaložit nepřiměřené úsilí (náklady). Pokud provozovatel veřejné dopravy nabízí kromě bezhotovostního způsobu placení i možnost zakoupit si jízdenky v hotovosti, např. v kontaktních centrech, na pokladně ve vlakové stanici, u personálu ve vlaku (dále jen „průvodčí“) nebo u řidiče v autobusu, nejedná se ze strany provozovatele veřejné dopravy o nedovolené odmítání hotovosti.
ČNB v rámci výkonu dohledu nad peněžním oběhem z platných Smluvních přepravních podmínek Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (dále jen „přepravní podmínky IDS JMK“) zjistila, že od 1. 2. 2025 bude nadále možné zakoupit si jízdenku u průvodčího jak v hotovosti, tak i bezhotovostně. Přirážka není poplatkem za platbu v hotovosti ve smyslu § 5 odst. 4 ZOBM (tj. nedovoleným zpoplatněním příjmu tuzemských bankovek a mincí v souvislosti s prodejem zboží či poskytováním služeb), nýbrž přirážkou k jízdnému za nastoupení jízdy bez platného jízdního dokladu a jeho dodatečný nákup u průvodčího, která je stanovena v přepravních podmínkách IDS JMK. Posouzení přiměřenosti (výše) této přirážky náleží do gesce České obchodní inspekce, jakožto orgánu dozoru nad dodržováním povinnosti stanovené v § 3 odst. 2 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOS“).